Hej, hallå krögare Pontus Frithiof…

Foto: DubbelW

… du har precis släppt ditt första öl tillsammans med Leif G.W. Persson och Kosta Bryggeri. Berätta – hur startade samarbetet?

– Vi har under drygt tre år varit i kontakt med både stora och små bryggerier för att göra satsningen med ett GW-öl. Leif är en gammal stamgäst och idén med ölen har vuxit fram i kölvattnet av att hans viner är otroligt uppskattade och har överlägset bäst försäljning i den kategorin på Systembolaget. Kvalitet och ett starkt varumärke är en avgörande kombination såklart. Efter flera nej från bryggeriaktörer blev jag av en tillfällighet kontaktad av Torsten Janson som driver ett fint bryggeri nere i Kosta Småland. Kombinationen av Torstens fantastiska entreprenörskap och Leif GW kändes som en ultimat kombination för att lyckas, och efter ett första kreativt möte med alla inblandade var saken klar.


Har du själv varit med och tyckt och tänkt om ölen?

– Precis som med vinerna är det Leif som har sista ordet. Han är väldigt mån om att det både ska vara hög kvalitet och självklart vara något han själv vill dricka. Vi har tillsammans med teamet på Kosta Bryggerier tagit fram och presenterat alternativen för honom. Jag har tyckt att det varit lite befriande att ta fram en riktigt god klassisk pilsner, med en klassisk etikett i en tid då öl-hypen ofta är väldigt innovativ och utmanande i sitt moderna uttryck. Det är nästan så att man saknar en klassisk nyhet när man tittar på hyllorna i Systembolaget. Vi tror GW:s Pilsner kan bli ett kultöl.


Kommer ölen att serveras på alla era restauranger?

– Ja, det vill vi så klart göra. Vi har även fått starka signaler om att andra restauranger vill köpa ölen. GW är ju en folkkär personlighet som går hem i alla åldrar och i hela det avlånga landet.


Hur ser ert övriga ölutbud ut idag?

– Det är lite olika på de olika restaurangerna men vi har ett Spendrupssamarbete i grunden. Melleruds pilsner finns på alla våra restauranger, men sen adderar vi även unika och lokala ölsorter. I Sälen finns till exempel givetvis de goda ölen från Sälens Fjällbryggeri.


Du har varit krögare i 25 år och under den tiden har ölscenen förändrats stort. Hur har ert förhållningssätt till öl förändrats med åren?

– Ja, det är en helt ny och intressant epok vi är inne i. Kunskapen och efterfrågan från våra gäster bara ökar. En väldigt rolig utveckling tycker vi.


Upplever du att krogar idag behöver kunna erbjuda en större ölbredd än tidigare?

– Ja, definitivt. Vi ser att det är otroligt viktigt att påvisa bredd och kunskap i hela vårt utbud. Våra gäster är med all rätt kräsna, och då måste vi vara på tårna.


Är det svårt?

– Det är väl egentligen inte svårt men vi som restauranggrupp har historiskt haft mest fokus på vin. Nu gäller det för oss att vara lika ambitiösa med både öl och alkoholfria alternativ, vilket egentligen är en självklarhet nu förtiden.


Slutligen, vad ser du för mervärden i att själv vara delaktig i en satsning likt denna?

– Det här samarbetet ger en bättre bredd och nya unika ölsorter till oss, men det ger också både mig och vårt team ett naturligt fokus på öl. Vi hoppas såklart att uppmärksamheten som blir kan bidra till att vi inte bara ses som en restaurang man går till för att dricka champagne. Den mycket goda GW-pilsner är även det en anledning.

 

Pontus Frithiof driver bland annat krogarna La Tour i Stockholm, Pontus i Sälen och La Girafe på Arlanda.

 

Läs också: 

• Leif G.W. Persson i stor ölsatsning