4 öltrender 2024

Foto: Meritt Thomas

Det blir svagare ölstilar och färre nyheter men samtidigt högre kvalitet och efterlängtade comebacker. Beernews har blickat in i spåkulan och ser ett år som kommer att speglas av kvalitet och trygghet snarare än experimentlusta. Om det blir tråkigt? Nej, inte det minsta. 

LAGER, LAGER, LAGER

Vad dricker svensken? Lageröl. Vad dricker bryggarna? Lageröl. Vad brygger landets hantverksbryggerier? Tack och lov – allt mer lageröl. Men resan har varit krokig, för i inget annat segment är konkurrensen från storbryggerierna större och priserna lägre. Få konsumenter har varit beredda att betala vad ett hantverksbryggt lageröl borde kosta. Bryggeriernas lösning har oftast blivit att kapa marginaler (som förhoppningsvis räknas hem på andra ölstilar) samtidigt som man får konkurrera med kvalitet, smak-, och stilbredd i detta relativt smala segment. För oss konsumenter innebär det ett tidigare aldrig skådat svenskt utbud av högkvalitativt klunköl – inte sällan för rena rama fyndpriset. Något som kommer att bli ännu tydligare under 2024. 

 

RUSTIKT OCH TRADITIONELLT

Den nya ölkulturen är starkt präglad av öl som innehållit väldigt mycket råvara – mycket humle, mycket malt och många smaksättare – vilket gett stora, starka och dyra öl. Nu vänder vindarna och under 2024 är anledningarna många till att brygga öl med mindre mängder råvara vilket ger både svagare och billigare öl. Inte minst de klassiska brittiska stilarna ser ut att gå mot en revival. Dark milds, golden ales, engelsk robust porter och pale ales, öl att dricka några stycken av i rejäla pintglas. Fler och fler ölkonsumenter efterfrågar de här stilarna som real ale på cask. Något som redan märkts i Stockholm och Göteborg, men som kommer att sprida sig ytterligare över landet under 2024.

 

FÄRRE NYHETER – BÄTTRE ÖL

Systembolaget har begränsat antalet nyhetssläpp för bryggerierna. Samtidigt är det tydligt att många ser över sitt utbud för att kunna erbjuda en stabil portfölj, med en lagom stor och hanterbar bredd för krogar och barer. Detta innebär troligen inte att ölvolymerna går ner, utan att samma öl kommer att bryggas oftare. Toppen säger vi, som ser en rad positiva effekter med ett tydligt core-utbud. Kvaliteten blir högre när ölet bryggs ofta samtidigt som konsumenterna hinner lära sig ölen som förhoppningsvis inte är slut nästa gång det ska inhandlas. Kanske börjar den rent av efterfrågas? Win win – kanske blir 2024 året vi i större utsträckning börjar prata om flaggskeppsöl igen?

 

EXTREMÖLEN ÄNNU MER EXTREM

Måhända att tiderna inte är optimala för extremöl, men lustan att brygga dessa är inte mindre stark för det. Det kommer att bli färre och värre. Ännu mer hajpat. Vi ser framför oss supercollabs, releasevents, långa köer och instagraminlägg som säger slutsålt efter bara några sekunder. Små, starka ljusglimtar som skvallrar om att enklare och roligare tider stundar. Kommer exklusivitet och kvalitet trumfa knasigheterna? Vi tror det.