Håkan vill sälja sin öl söder om Stockholm

Bildspel

Bild 4 av 4

Håkan Parmér provsmakar den pale ale som blir det första ölet som släpps från det egna bryggeriet.

 

Han är ekonomen som sadlade om och ville jobba mer praktiskt. Nu har Håkan Parmér startat Södra Stockholms Brygghus och har precis bryggt sin första batch.

Det är, som namnet kanske antyder, en bit söder om Stockholm som Parmér har sitt bryggeri. Mellan Tullinge och Tumba har han stora och luftiga lokaler för verksamheten.

Men allt började faktiskt med ett husbygge för 15 år sedan.

– Vi byggde vårt hus då och jag gjorde det mesta själv. Jag upptäckte att jag gillade det och kände att någon gång i livet ska jag jobba med att tillverka något, säger han.

Han började att brygga öl hemma, men den riktiga satsningen började egentligen när han kom in på den bryggeritekniska utbildningen i Ludvika. Där var han klar i december 2017.

– Under 2018 handlade mycket om att hitta en bra lokal. Jag kom in här i november i fjol och bryggeriutrustningen kom i januari, berättar han.

Det är i ett industriområde som bryggeriet placerats och faktiskt delar han lokaler med fruns fotoateljé. Han har själv kunnat påverka utformningen för bryggeriet och har nu rymliga och välanpassade lokaler. Bryggverket är på 1000 liter och det finns fyra tankar på 1000 liter och två på 2000 liter.

Faktiskt har det redan funnits öl från Södra Stockholm ute på marknaden. De bryggdes i fjol hos Wahholms Bryggeri. Men nu är den första egna batchen bryggd och i en av jästankarna finns en pale ale.

– De första ölen fanns att beställa på Systembolaget så jag har klart med all administration med Systembolaget. Jag hoppas släppa öl där senare i år, och jag ska även brygga de andra två ölen här, säger Parmér.

Målet är att komma upp i en produktion på cirka 50 000 liter per år. Då ska han få ekonomi i företaget samtidigt som han kan klara av verksamheten på egen hand. Maxkapaciteten med dagens utrustning ligger på nästan det dubbla.

– Jag vill göra ganska vanlig öl, jag är själv ingen nörd som dricker det mest avancerade. Det kommer att bli de vanliga stilarna och jag ska även göra en julöl, säger han.

Bakom honom finns 36 andra delägare i företaget, som alla satsat kapital i företaget. Tanken är att det ska få vara med och diskutera vilka öl som ska bryggas.

– Planen är att vara ett lokalt varumärke som finns i områdena söder om Stockholm. Det finns inte så mycket bryggerier här så jag tror det här ska gå bra, säger han.