Galatea ska sprida Mikkellers öl i Sverige

Erik Dellgren på Galatea är den som ansvarar för Mikkeller på den svenska marknaden framöver. Foto: Fanny Bergne

Galatea kompletterar det egna bryggeriet St Eriks med internationellt kända Mikkeller i en satsning för att få en större del av den svenska hantverksölskakan.

Avtalet mellan Galatea och Mikkeller är redan en månad gammalt och saker och ting börjar komma på plats nu, men än så länge är det inga skillnader för konsumenterna.

Sen tidigare har Mikeller APAn Peter, Pale and Mary i fasta sortimentet samt ett par alkoholfria öl.

– Det kommer att bli fler öl tillgängliga, Mikeller har en jätteportfölj och att få in fler produkter i fasta sortimentet på Systembolaget är ett viktigt steg. Men det är ett långsiktigt arbete, säger Erik Dellgren på Galatea

– Sen hoppas vi även att kunna erbjuda konsumenterna och Systembolaget mer tillfälliga exklusiva eller säsongsbetonade produkter.

Att få in öl i fasta sortimentet eller tillfälliga listningar är ett långsiktigt arbete, i ett första skede jobbar Galatea med att få in fler öl beställningssortimentet.

– Jag hoppas att det sker i februari eller mars, säger Erik.

Även dagligvaruhandeln är viktig. Där är Mikkeller ett starkt varumärke i det alkoholfria segmentet.

– Sen är restaurangerna jätteviktiga, vi ska absolut få in fler öl på krogarna. Det har ett stort fokus. Jag hoppas att ölintresserade ska hitta Mikkeller på fler barer än de har gjort tidigare.

Galatea valde Mikkeller för att bredda sitt sortiment på craftsidan.

– Det är ett ruggigt bra varumärke. Vi har vårt eget St Erik, men kände att det skulle passa bra med Mikkeller som ligger lite emellan det amerikanska och svenska. Sen har Mikkeller funnits så länge så det ska bli spännande att ta över och se hur det utvecklas.

Förra året var det en hel del kontroverser kring Mikkeller, som bland annat gjorde att många bryggerier hoppade av Mikkeller Beer Celebration efter anklagelser om diskriminering och sexuella trakasserier mot anställda. Hur påverkar det?

– Den känns som att Mikkeller hanterat den kontroversen och varit tydliga i sin kommunikation. Jag ser inte att det är nåt som kommer att ligga dem till last framöver. Deras åtgärdsplan är tydlig och transparent, tycker jag, avslutar Erik Dellgren.