Flygande start för Oppigårds nysatsning

Anders WIkén vid bryggningen av Five, som nu kommer i en något annorlunda tappning på Systembolaget. Foto: Peter Lindh

Smith Street Brew fick en flygande start på det första året och 2022 ser inte ut att bli sämre. Men än så länge är det förstås långt från volymerna hos moderbolaget.

I december 2020 startade Oppgigårds Smith Street Brew. Lite som en reaktion på att Oppigårds tagit in nya ägare och en ny vd.

– Vi fick det här då, så att vi skulle kunna få fortsätta jobba som tidigare, berättar Anders Wikén.

Tack vare Systembolaget har det gått väldigt snabbt för det nya bryggeriet, bland annat med med fasta hyllplatser för bittern Bertil. Den finns just nu i 347 butiker.

– Sen har vi vunnit en del offerter i det tillfälliga volymsortimentet, med en brown ale och Olof, en IPA.

Framöver blir det fler. Två nya öl släpps i det tillfälliga sortimentet i februari. Den ena är en IPA som är baserad på jubileumsölet för Beernews, Five, som Smith Street gjorde förra året. Med lite andra humlemängder släpps den nu under namnet Fredrik.

– Och så kommer Martin, en kellerbier, i februari också, säger Anders.

Man skulle kunna tro att Smith Street rider på Oppigårds namn, med tanke på framgången på Systembolaget, men det tror inte Anders.

– Det ska ju vara blindtester, så jag tror inte att det har med Oppigårds att göra, säger han.

Han är nöjd med det mottagande Smith Street fått generellt hittills, bland annat när man fått vara med på några prestigefestivaler.

– Vi var på All In Beer Fest i Göteborg och så var vi nere på Great Swedish Beer Festival i Malmö. Det är jättekul för oss att få vara med och visa upp oss på såna mässor. Det kanske till och med viktigare för Smith Street än det är för Oppigårds, eftersom vi är så nya och okända.

Förutom de offerter som Smith Street vunnit har man också släppt öl i det lokala sortimentet. Men inte heller där drar man nytta av att höra till Oppigårds eftersom det är två olika företag.

– Vi fick den minsta tilldelningen av butiker, tre stycken, vilket är helt förståeligt, säger Anders, som hoppas komma upp i tio butiker så snart som möjligt. Då blir det snarare en fördel att vara ett eget företag, eftersom han då inte behöver slåss med Oppigårds om en gemensam tilldelning.

– Sen lägger vi alltid öl i depån också och det går nog fler öl via beställningar där än det gör i de lokala butikerna.

Förra året omsatte Smith Street 1,6 miljoner kronor och bryggde ungefär 75000 liter öl. Anders är både vd och bryggare och han trivs.

– Jag hoppas att det ska gå ännu bättre så att jag kan jobba mer med det. Jag jobbar fortfarande en hel del åt Oppigårds, men drömmen är att jobba uteslutande med Smith Street. Men så mycket öl gör vi inte än.