Fin utveckling för Centralbryggeriet

Bildspel

Bild 4 av 4

Viktor Hansen hade tänkt sig en anställning, men det blev ett eget bryggeri istället.


 

Han utbildade sig och tänkte börja jobba på ett befintligt bryggeri. Men till slut blev Viktor Hansen inblandad i uppstarten av Centralbryggeriet, som växer rejält varje år.

Linköping är Sveriges femte största stad, men det märks inte på antalet bryggerier. Drygt 155 000 invånare finns i staden, men just nu är Centralbryggeriet det enda bryggeriet. Tidigare fanns Roel men de har lagt ned.

– Det känns som att ölintresset i Linköping växer och det finns gott om bra ölbarer, jag vet inte varför det är så, säger Viktor Hansen.

Hans plan var heller inte att starta bryggeri i Linköping. Han gick ut den bryggeritekniska utbildningen i Ludvika 2010 och hade då som mål att börja jobba på något av de etablerade bryggerier som fanns i Sverige.

Men så kom han i kontakt med Kenny Johansson och tillsammans med honom och pappa Torbjörn Hansen började Viktor att skissa på bryggeriplanerna.

– Vi snackade en del fram och tillbaka. Sedan köpte vi in grejorna 2013 och körde i gång. Det blev dåligt med tid för lokalen, bara veckor innan vi skulle flytta in visade det sig att detaljplanen inte tillät oss att vara där.

I stället blev det med kort varsel en lokal i närheten av Linghem, där bryggeriet fortfarande finns kvar. Även bryggverket på 1000 liter finns med sedan starten och det som utökats är antalet tankar.

De senaste åren har bryggeriet haft en bra utveckling. 2015 bryggdes det 40 000 liter öl, i fjol nådde man 78 000 liter och i år är målet att landa mellan 100 000 och 110 000 liter producerad öl.

– När vi gjorde affärsplanen var målet att ha en procent av marknadsandelen i Östergötland. Det skulle innebära 250 000 liter och det känns fortfarande som ett bra mål, säger Hansen.

Centralbryggeriet har som mål att göra lättdrucken öl som kan få folk att ta steget från stor stark, men när tankarna har blivit fler ska det också bli fler experiment i bryggeriet.

– Nu har vi en suröl på gång till exempel, säger han.

Även om planen är att utöka produktion så är det Östergötland som är den naturliga marknaden. Framför allt är det via Systembolaget som Centralbryggeriet når sina kunder.

– Mellan 65 och 70 procent av försäljningen är hos Systembolaget. Resten säljs på krogar och vi gör även folköl.

Nästa projekt är att installera den flaskningsanordning som köpts in. Så här långt har flaskningen skett för hand och det har varit tidskrävande.

– Den ska vara i gång under veckan, det ska bli riktigt skönt, säger Hansen.