Färre besökare – men nytt säljrekord

Systembolaget sålde rekordmycket öl under de fyra dagarna före midsommar. Karin Olausson på Systembolaget vid Backaplan i Göteborg var en av många anställda som fick hålla koll på antalet kunder i butikerna. Foto: Ronny Karlsson.

Svenskarna lyssnade och färre gick till Systembolaget under midsommarveckan. Men trots det såldes det rekordmycket öl under de dagarna.

 

Direktiven var tydliga från Systembolaget inför midsommar. Försök att vara ute och handla i tid, och undvik köerna som blir de sista dagarna före midsommar. Det hade en viss effekt.

Totalt hade Systembolaget 2 618 000 kunder under de fyra dagarna före midsommar, och det kan jämföras med 2 792 000 i fjol.

Helt klart ett steg i rätt riktning alltså, och vi var också bättre på att sprida ut besöken under de fyra dagarna före midsommar.  Det var fler kunder i år under måndagen och tisdagen men färre under onsdagen och torsdagen.

På torsdagen före midsommar i fjol hade Systembolaget 1 033 063 kunder, i år stannade det på 823 784 kunder. Trots det var det långa köer vid väldigt många av Systembolagets butiker, då man bara kunde ha ett begränsat antal personer inne i butiken samtidigt.

Men trots färre besökare såldes det alltså mer öl i år under de här fyra intensiva dagarna.

Ölförsäljningen stannade på 9,61 miljoner liter öl i år, i fjol såldes det 9,54 miljoner liter på de fyra dagarna före midsommar. Det motsvarar 265 000 liter öl som såldes varje timma under midsommarveckan.

Så mycket öl har det aldrig tidigare sålts under midsommarveckan, så de som besökte butikerna köpte betydligt mycket mer öl än man gjort under tidigare år.

Under en normalvecka säljer Systembolaget 5,72 miljoner liter öl och då har man öppet i sex dagar.