Bildspel
Johan Lundin och de andra delägarna på Majornas Bryggeri får fira ett år utan fest i coronatider.
Festen har ställts in och inte mycket har varit normalt. Men nu firar i alla fall Majornas Bryggeri ett år.
Det var i november i fjol som restaurangdelen hos Majornas Bryggeri öppnades, och i januari bryggdes de första ölen på plats.
Sedan kom det något som de flesta känner till vid det här laget.
– Alla lider i vår bransch, men vi lider kanske lite dubbelt med färre gäster på plats och samtidigt kan inte andra krogar köpa in lika mycket av vår öl, säger Johan Lundin.
Han är en av fem delägare i Majornas Bryggeri och vi ses och pratar med ännu en brygd kokar upp. Det säljs nämligen en del öl även i dessa tider, och en positiv sak under det första året har varit lanseringen på Systembolaget.
– Vi fanns ju inte alls där i våras. Nu har vi tre butiker plus Ölstudion när den öppnar, säger Lundin.
Satsningen på såväl restaurang som nytt större bryggverk har förstås kostat en del och det krävs intäkter varje månad för att få ekvationen att gå runt. Ett ljus i mörkret har varit invånarna i Majorna.
– Det känns som att vi har landat bra i området och vi har ganska bra med besökare även om antalet platser är färre nu, säger Lundin.
Han ser ändå året som nyttigt och lärorikt, inte minst när det gäller att trimma in det nya bryggverket.
– Det känns bra och vi har steppat upp kvaliteten på ölen flera steg under det här året. Dessutom har vi planer på att släppa lite nya öl. En dubbel vintervärmare har vi tait fram och en IPA som heter Pacific Haze släpps på lördag.
På lördag var det tänkt att bli en ettårsfest, men så blir det inte i dessa tider när nästan varje vecka har inneburit tuffare restriktioner för krogbranschen.
– Budskapet som trummats in den senaste tiden är ju att folk ska hålla sig hemma. Det blir en vanlig dag här utan jubileumsfest, men det har ju gått ett år ändå, menar Lundin.