Brygghus 19 lanserar sitt nya varumärke

Jennifer Olsson och Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19 ser fram emot att lansera sina spritsorter under namnet One Nine Spirits. Foto: Privat.

Ett nytt varumärke ska skilja på spriten och ölen för Brygghus 19. Dessutom öppnar det nya namnet för export.

 

Brygghus 19 var bland de första bryggerierna i landet som satsade på att även producera starksprit. Det har gjorts under samma varumärke, men där tänker man nu om. Därför lanseras One Nine Spirits.

– Även om det överlappar en del så är det olika kundgrupper vi jobbar emot. Brygghus 19 är förknippat med hantverksöl och nu samlar vi alla destillat under det nya namnet, säger Dan-Magnus Svensson.

Tanken är att det varumärket också ska kunna ge en del internationella kunder.

– Vi hade en del export på gång före pandemin och det här varumärket fungerar internationellt. Man måste upp i stora volymer för att exportera öl. När det gäller sprit handlar det om en annan peng per liter eller kilo, säger Svensson.

Den första produkten som ska lanseras under det nya varumärket är ett samarbete med barprofilen Emil Åreng. Där har man tagit fram en kaffelikör som ska få namnet Kask och under våren blir det premiär på Systembolaget.

– Det samarbetet blir en del av den här lanseringen, säger Svensson.

På ölsidan var Brygghus 19 ett av de bryggerierna som bryggde GLOW-ölet under 8 mars. Det blev till en dubbel-NEIPA som lanseras i juni på Systembolaget och även en suröl med rabarber och lime ska ha sin premiär under våren.