– Bryggning är ett glorifierat industrijobb

Niklas Lundgren i Apex nya bryggeri i Örebro. Foto: Foto: Privatbild

Apex har varit tystlåtna om flytten till Örebro, men nu är produktionen igång och de första ölen från det nya bryggeriet lanserade.

Niklas Lundgren ville inte prata om flytten förrän allt var klart. När vi kontaktade honom var det vanliga svaret att ”vi vill vänta lite”. Nu, när flytten äntligen är klar, kan han prata om det.

– Vi ville bli varma i kläderna, så att vi kan stå för det vi gör innan vi gick ut med det. Nu har vi gjort det så bra vi kan och vi är väldigt nöjda, säger han.

Anledningen till oron är att flytt och ny utrustning kan leda till en diskussion om att produkterna förändrats.

– Om folk tycker att ölen från Nora var bättre så är det deras rätt att tycka det, men de var inte det. Det här är en materialsport och nu har vi bättre material. Vi kan göra öl som är konsekvent, det är kvalitet, säger Niklas och drar en liknelse med musikvärlden.

– Jag fattar att det alltid är någon som tycker att Clash första skiva, eller ännu hellre första demon var bäst, även om London Calling faktiskt är en mycket bättre skiva. Vi vet att gör mycket bättre öl nu.

Så här ser det ut i Apex nya bryggeri i Örebro. Foto: Privatbild

Eftersom Apex nu har ett nytt bryggverk på 2000 liter i stället för 500 liter har anpassningar fått göras på recepten. Men det är ingen stor sak, menar Niklas.

– Allt är under konstant utveckling och inga recept är heliga, om nåt kan bli bättre ska vi ändra på det, säger han samtidigt som han medger att det fanns en viss rädsla.

– Jag vet hur jag reagerar i såna lägen. Jag var skeptisk när Stigberget gick upp i produktion med det nya bryggeriet, men de klarade det galant. Det finns folk som säger att det inte går att skala upp öl på det viset, men de har motbevisat det med bättre öl.

Apex nya bryggeri ligger i industriområdet Bettorp i Örebro. Ett område som genom stadens tillväxt numera är ganska centralt, med gångavstånd till city.

– Det är en superexpansiv del av staden och om vi hade varit ett bryggeri med ambitioner om besöksnäring hade det varit väldigt bra. Men vi är inte där än. Det här året blir det inget taproom eller något sådant.

– Sen är jag lite trött på taproomgrejen, det är inte roligt att dricka 15 centiliter eller vad de nu tillåter i Örebro. Vi vill ha fullständiga rättigheter och då behövs ett fungerande kök och mer personal och det är inte riktigt hållbart nu. Vi är fortfarande bara två personer i produktionen och en halv i administrationen. Jag vet inte om folk förstår hur få vi är jämfört med många andra.

Öl från det nya bryggeriet finns redan på Systembolaget, även om man talat tyst om det. Men det finns sätt att se vilka som är från det nya bryggeriet. Bland annat har man tagit bort ”Nora” och lagt till lite andra grejor, enligt Niklas.

Annars ser det ut som vanligt, Apex har inte förändrats och framtoningen är den samma som tidigare. Ölet är i fokus, inte personalen. Niklas jämför med en annan bransch.

– För några år sen var kockarna viktigare än restaurangerna, nu är det samma sak med bryggarna. Men det är ju ett glorifierat industrijobb. Det kryper i mig när jag ser bryggare stå på Instagram med shorts och gummistövlar, de ska ha riktiga skyddskläder.

– Vi bestämde tidigt att vi själva inte är vårt varumärke. Hur duktiga bryggarna än är så är det ett team som ligger bakom, oavsett vilket bryggeri det är. Krasst sett så är i så fall de som jobbar med förpackningen viktigare än bryggarna, är de dåliga blir bryggarna dåliga.