Bagby ser framåt efter 22 år i branschen

Bildspel

Bild 5 av 5

Jeff Bagby hoppas att en utökad produktion också ska ge honom fler timmar vid bryggverket.

Resan började redan 1997 och nu driver Jeff Bagby sitt eget bryggeri i Kalifornien. Där brygger han de flesta ölstilarna, men han undviker hazy-IPA.

Det var i mitten av 1990-talet som craft beer-scenen i södra Kalifornien tog fart. Ett av bryggerierna som var tidigt ute var Stone Brewing och där började Jeff Bagby 1997.

– Jag började med att köra leveranser men efter några månader när vi var på en ölfestival fick jag frågan om jag ville brygga öl. Då var det färre än tio bryggerier i San Diego-området, minns Bagby.

Redan på den tiden fanns en del tankar på att starta eget företag, men det skulle dröja innan det blev så. År 2000 började han att jobba hos Pizza Port i Solana Beach och där blev han kvar i elva år.

– Jag gjorde en hel del olika saker men under tre år var jag huvudbryggare där. Jag jobbade bland annat med Tomme Arthur som sedan startade Lost Abbey.

Galet årtionde

Om 1990-talet var en uppstartsfas för craft beer i San Diego, så var de tio första åren efter millennieskiftet tiden när allt tog riktigt fart.

– Det var ett galet årtionde med fler och fler bryggerier. Öl blev allt mer populärt och hysterin kring india pale ale blev riktigt stor. Det var coolt att få vara med om den tiden, säger Bagby.

Det var under den tiden som San Diego växte fram som ölhuvudstad i USA och Pizza Port hade så klart en del i det.

–  Vi hade ganska fria händer och kunde göra de öl vi ville göra. Det var utvecklande för mig. Ölen hade sin bas i klassiska öl men det utvecklades när vi hade så många bryggerier.

Att ölen höll hög kvalitet märktes också på Great American Beer Festival stora tävling där Pizza Port radade upp medaljer i hård konkurrens under åren 2006 till 2011.

– Vi förstod att det inte kunde fortsätta på det sättet hur länge som helst, men vi njöt av det medan det varade. Sedan ville en del på Pizza Port göra andra saker, och det ville ju jag också.

Egen satsning

Det var nämligen dags att förverkliga planerna på att satsa på sitt eget bryggeri.

2012 skrev han på hyreskontraktet där Bagby Beer Company skulle växa fram i Oceanside norr om San Diego. 2014 var det sedan premiär för bryggeripuben i samma lokaler.

– Vi förstod att det skulle innebära väldigt mycket jobb och så har det varit.

Under de fem åren som gått sedan premiären har det fortsatt att dyka upp nya bryggerier och konkurrensen har hårdnat ännu mer.

– Det är en annan marknad i dag än för fem år sedan. Det finns fler bryggerier och de flesta barer har en bra fatlista. Jag säger inte att det går dåligt för oss, men vi skulle kunna gå bättre. Bland annat behöver vi marknadsföra oss mer, säger han.

Viktigt med historia

En plan för att växa är att sälja mer öl utanför den egna baren. Där tror Jeff Bagby att hans inriktning på ölen kan vara en fördel. När väldigt många andra bryggerier fokuserar på india pale ale och imperial stouts, väljer han att hämta inspirationen från Europa.

– Historian är viktig för mig när det gäller öl och jag gillar tyska, belgiska och brittiska öl. Redan när jag jobbade på Stone var jag inspirerad av europeiska öl.

Bagby Beer Company producerar i år cirka 120 000 liter öl och i bryggeriet finns kapacitet för det tredubbla. Om satsningen på att sälja öl i andra barer och i butiker faller väl ut ska det förstås bryggas mer öl, och då hoppas Jeff Bagby att han får utrymme att brygga lite oftare.

– Jag skulle vilja brygga mer. I dag är jag inblandad i recept och valet av humle men det är Brandon Barkley som brygger.

Undviker hazy-IPA

Sedan var det då det här med hazy-IPA. Så här långt har han inte bryggt några sådana öl och det lär inte ske heller. Det hela har en enkel förklaring.

– Jag gillar helt enkelt inte den stilen. Jag har aldrig provat en sådan öl och känt att jag vill dricka mer än ett halvt glas. Jag vill brygga öl som jag själv gillar och hur ska jag kunna sälja en öl om jag inte själv kan säga att jag rekommenderar den. En del kommer hit och frågar efter sådan öl och vi har andra india pale als att erbjuda, säger han.

Efter 22 år i branschen känner Jeff Bagby att inspirationen fortfarande finns kvar och nu är han redo att ta nästa steg med sitt eget bryggeri. Målet är ökad produktion och det är inspiration från Europa som ska ta bryggeriet dit.