Australien gör egen oberoende logga

Australien har skaffat sig egen logga för att markera oberoende inom ölbranschen. Foto: The Australian Independent Brewers Association.

USA har haft sin i ett år. Nu har bryggarföreningen i Australien satsat på sin egen logga för att markera oberoende.

Det blev en hel del diskussioner när Brewers Association i USA lanserade sin logga för oberoende bryggerier i fjol. Loggan möttes av kritik från såväl de stora bryggerierna som en del medlemmar.

Men nu används loggan av över 75 procent av de drygt 6000 oberoende bryggerierna i landet.

Nu har The Australian Independent Brewers Association gått samma väg och lanserat sin egen logga och där är kraven ännu hårdare för att få räknas som oberoende bryggeri.

I USA får inte ägandet från storföretag eller andra utomstående krafter  gå över 25 procent, i Australien är samma gräns 20 procent.

Det innebär till exempel att Brewdog, som byggt ett bryggeri och planerar för ett i Australien, räknas som craft beer i USA, men inte i Australien. Brewdog ägs till 22 procent av utomstående krafter.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Australien gör egen oberoende logga

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer