Dags för Mikael att fira 15 händelserika år

Mikael Dugge Engström har haft 15 spännande år i bryggeribranschen, och fler ska det bli. Foto: Ronny Karlsson.

Första namnet var faktiskt Hedefors Ale & Porterbryggeri. Men ganska snabbt blev det Dugges Bryggeri. Nu fyller man 15 år och vi tog ett långt snack med grundaren Mikael Dugge Engström.

Det var ett möte med en engelsman som fick fart på tankarna. Det här med bryggeri var nämligen inte alls vad Mikael Dugge Engström hade tänkt sig att jobba med tidigare i livet.

Men i början av 2000-talet var han arbetslös under en period och då började han att hjälpa en kompis. Kompisens företag sålde filter till processindustrin och det var via det jobbet som han en kväll träffade den här engelsmannen.

– Jag hade haft lite tankar på ett bryggeri, men hade ingen plan för att starta. Jag var ute en kväll med den här engelsmannen och medan vi satt och åt pratade vi om bryggerier och då blev det mer klart för mig vad jag skulle göra. Då började jag att filura på att ha ett eget bryggeri.

Han började att läsa på om bryggning och byggde sitt eget bryggverk på 900 liter.

Namnet fick ändras

Dessutom skrev han på ett kontrakt för en lokal i Hedefors i utkanten av Göteborg och namnet Hedefors Ale & Porterbryggeri växte fram. Men när det ställdes in stod han med ett bryggerinamn som inte funkade så bra vid en flytt.

– Jag insåg då att jag inte skulle ha något namn som var kopplat till någon plats.

Namnet Dugges dök upp och så fick det bli. Det är ett släktnamn och alltså inte något smeknamn.

– Min farfar hette också Dugge, så det namnet har funnits i generationer.

24 april 2005 släpptes det första ölet ut på marknaden. Det var ett öl som Mikael Dugge Engström inte tror skulle fått speciellt många hyllningar i dagens öl-Sverige.

– Jag försökte att få ihop det men det gick väl sådär i början. I dag hade vi inte överlevt med dom ölen. Vi hade ingen temperaturkontroll alls, minns Mikael.

Sex olika öl i början

Redan från början fanns en tankkapacitet på 8000 liter, och längs vägen fick han hitta nya lösningar. Bland annat gjordes torrhumlingen med en tvättpåse.

– Jag var egentligen inne mer på brittisk öl, men hade också fattat att det här med amerikansk humle var lite fräckt.

En serie på sex öl med Göteborgsanknytning togs fram och kom ut på marknaden. De sex ölen var Johannas Bästa Bitter, Avenyn Ale, Gustavs Finger, Poseidon Porter, Kals Stout och Bältesspännaren Porter.

– Fast svart öl var inte alls populärt på den tiden och den var snudd på omöjlig att sälja. Min affärsplan var då att göra öl endast på fat till den lokala marknaden. Jag hade inga tankar på Systembolaget då och det tog något år innan jag började med buteljering.

Bryggeriet fick fäste lokalt och fick även uppmärksamhet utanför hemmamarknaden. 2007 utsågs till exempel Avenyn Ale till bästa svenska öl i Stockholm Beer & Whsky Festivals stora öltävling.

Jarrad Harrington blev först med att få en anställning som bryggare och verksamheten växte. Som mest bryggdes det 150 000 liter öl i bryggeriet som då var beläget i Mölndal.

Kritik mot succéölet

Men även om den första serien med öl mottogs väl, så var det ett annat öl som verkligen satte fart på såväl försäljning som uppmärksamhet.

Nämligen Dugges Lager No 1.

Ölet kom in på Systembolaget och de ville ha 300 000 liter på ett år. Det var i ett läge när Dugges som mest hade bryggt 90 000 liter på ett år.

– Vi frågade om det var okej att brygga det hos andra och Systembolaget sade ja.

Bryggningar hos Sigtuna brygghus och Slottskällan gjordes utan några större reaktioner. Men när ölet också började att bryggas på De Proefbrouwerij i Belgien blev det protester.

– Det blev ett jäkla hallå. Jag satt i styrelsen för oberoende bryggeriernas förening då och blev kallad till ett extra styrelsemöte. Där fick jag svara för vad jag hade gjort, men jag hade ju frågat Systembolaget och fått ett okej.

Ölet såldes vidare men på den tiden satt det flaggor på informationsskyltarna på Systembolagets hyllor. Den svenska flaggan skulle finnas för svenska öl, men det här utmanade Systembolaget.

– De ändrade och kallade det för ett internationellt öl. Ölet sålde jättemycket och det gav oss bra ekonomi i företaget.

Dags för flytt

Med större efterfrågan krävdes större lokaler, och efter bråken kring Lager No 1, kändes det bra att kunna producera på egen hand. Lösningen fanns i Landvetter där dåvarande hyresvärden också hade lokaler.

2011 startade verksamheten in i de nya lokalerna och expansionen gick snabbt framåt.  Större bryggverk, större och betydligt fler tankar och fler anställda gjorde att Dugges blev ett större namn i Sverige, men också började att exportera i högre takt.  Just exporten har gått väldigt snabbt framåt de senaste åren, även om den av naturliga skäl går på sparlåga just nu.

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att vi skulle vara ett internationellt företag med en massa utländska bryggare på besök hos oss.

Utvecklingen hade gått ännu snabbare om det inte hade varit för en rejäl fuktskada. När nya tankar skulle installeras behövde taket på bryggeriet i Landvetter höjas, och då upptäcktes fuktskadorna.

Under flera år jobbades det med att få bort fukten och i princip byggdes det ett helt nytt hus runt bryggverket och övrig utrustning.

När bygget till slut var klart och alla tankarna var på plats, kom det så ett virus och förändrade världen.

Tuffaste tiden

I corona-tider utmanas många företag rejält. För Dugges har det inneburit permitteringar och minskad produktion. Men trots det vill inte Mikael Dugge Engström säga att det här är den tuffaste tiden för hans bryggeri. Den perioden upplevde han istället för ganska många år sedan.

– Det var jobbigare när vi fick en infektion i bryggeriet i Mölndal. Det måste ha varit en vörtkylare som inte var riktigt ren. Det var en helvetes massa öl som blev dålig och vi fick återkalla öl för 250 000 kronor. Det var riktigt mycket pengar för oss då.

Riktigt tuffa tider alltså, men bryggeriet överlevde. Bland annat tack vare importföretaget Brill & C.

– De var riktigt justa och fakturerade inte allt det skulle fakturera direkt. Det hjälpte oss verkligen och det är en av anledningarna till att jag verkligen gillar att jobba med dom.

Nu är Dugges ett av Sveriges mest populära bryggerier och Mikael har hyllats av många för sin vilja att alltid hjälpa till när andra bryggerier knackar på dörren.

24 april, på fredag, är det alltså exakt 15 år sedan som Dugges sålde sina första öl. På samma datum skulle egentligen de tre jubileumsöl som tagits fram komma ut på Systembolaget. Men så blev det inte på grund av corona-viruset. De ölen har flyttats fram till början av maj, och det storslagna firandet under en vecka i Göteborg har ställts in.

Framtidsplaner

Men det här är samtidigt inte sista gången som det ska finnas anledning att fira för bryggeriet. 15 år ska bli 20, 25 och 30 om allt går som det ska.

– Vi har en strategi för företaget, bland annat ska vi köpa en burklina. Men just nu ligger det mesta i malpåse och det är krishantering som gäller.

Även bryggeriets grundare tänker vara med ett tag till.

– Så länge killarna tycker det är kul förblir det här ett familjeföretag. Det blir nog Ola som tar över min roll. Men jag tycker att det här är roligt fortfarande. Det är roligt på ett annat sätt nu. I början var jag så inne i att göra recept och att producera. Nu är det roligt att se hur personer på företaget gör så bra jobb och att de trivs.

Mikael Dugge Engström trivs fortfarande lika bra på sitt bryggeri även om arbetsuppgifterna har förändrats. När intervjun är över följer han med ut. Han ska nämligen gå till bilverkstaden i närheten och se om företagets bil är färdig för att hämtas. Som vanligt är han på bra humör och att lämna över till nästa generation är inte aktuellt än på ett tag.

– Med tanke på hur mina pensionsfonder har rasat i botten den senaste tiden så får jag nog jobba tills jag är 83, säger han.