Efter tuffa tiden – nu satsas det offensivt

Ballast Point satsar på en ny bryggeripub i San Fransisco. Foto: Ronny Karlsson.

Stopp i Chicago. Men satsning i San Fransisco. Det nya Ballast Point sätter alltmer fokus på att finnas tillgängliga i Kalifornien.

Ni kan kanske historien om Ballast Point vid det här laget. Bryggeriet i San Diego grundades 1996 av Jack White och växte snabbt när ölboomen verkligen tog fart i Kalifornien för cirka tio år sedan. Ballast Point blev då den näst största ölproducenten i San Diego, där över 100 bryggerier växte fram under den här tiden.

2015 såldes bryggeriet till Constellation Brands, det ryktades då om att affären låg på en miljard dollar och bedömare tyckte redan från start att det handlade om ett överpris.

Constellation Brands fick aldrig riktigt någon ordning på satsningen med Ballast Point och ölproduktionen halverades på bara några år. 2019 såldes företaget igen, den här gången till ett gäng investerare som bland annat driver Chicagobryggeriet Kings & Convicts. Då låg priset troligen på bara en tiondel av vad som hade satsat ett par år innan.

Under de senaste åren har man bland annat sålt en stor produktionsanläggning i Virginia, och nyligen kom besked om att man lägger ner sitt taproom i Chicago.

Men nu står det klart att man faktiskt för första gången på länge också ska satsa offensivt. Ballast Point öppnar nämligen en bryggeripub i San Fransisco.

Satsningen sker i Mission Bay District och där ska det bland annat finnas ett bryggverk på cirka 350 liter, en restaurangdel och en yta för försäljning av öl och tröjor med mera. Det ska även byggas en uteservering i anslutning till bryggeripuben.

Målet är att öppna i slutet av året och när allt är klart har man skapat ett komplement till de taproom och bryggeriet som finns i San Diego (tre stycken), Anaheim och Long Beach.