Veteranerna hoppas hitta nya delägare

Bildspel

Bild 2 av 6

Jörgen Larsson är en av de många som jobbar ideellt på bryggeriet, bland annat med buteljering.

Ahlafors Bryggerier tillhör pionjärerna inom svensk craft beer. Men nu hoppas man på att hitta nya delägare och kan tänka sig att sälja majoriteten av företaget till en ny aktör.

Att backa tillbaka till 1996 i Öl-Sverige är verkligen som att hamna i en helt annan tid. Ahlafors Bryggerier var när det startades ett av väldigt få mindre bryggerier i Sverige. Sedan dess har det hänt enormt mycket, i dag finns närmare 400 bryggerier och ytterligare ett antal ölvarumärken som brygger hos andra. Samtidigt har de drivande i Ahlafors kommit upp i åren.

– Alla vi som varit med ett tag är över 70 år nu, det är där skon klämmer. Vi vill få en chans att bli pensionärer nu, säger Mats Pihl.

Han har varit med i satsningen sedan 1998 och är nu vd för företaget. Styrelseordförande är Niklas Wallström, som är en av de yngre som kommit in i företaget på senare år.

– Mats och gänget har kommit fram till att det behövs en föryngring för att få till en ökad produktion, vi hoppas hitta folk som vill satsa på det här, säger Wallström.

Planen är att göra en nyemission där en eller flera aktörer kommer in i företaget. Det kan handla om ett annat ölföretag som vill brygga i deras lokaler, eller någon annan lösning.

– Det vore bra att få in något annat bryggeri, men vi är även öppna för andra lösningar, säger Wallström.

– Den nya ägaren kan få 51 procent av företaget så att det går att styra verksamheten, säger Pihl.

I dagsläget är det bara bryggaren Jarrad Harrington som är anställd i företaget, men det är ett helt gäng med herrar som lägger mycket tid ideellt i bryggeriet. Inte minst hjälper de till med buteljering, som är en tidskrävande del av verksamheten.

Under 2019 bryggde Ahlafors Bryggerier ungefär 100 00 liter om man räknar in ciderproduktionen, men det finns kapacitet att producera 300 000 liter per år. Därför finns det utrymme att bedriva verksamhet både för Ahlafors och ett annat varumärke i lokalerna.

– Det finns en stor potential för ett samarbete och att samköra med någon annan vore en vinst för alla inblandade, säger Wallström.

I takt med att konkurrensen hårdnat har omsättningen sjunkit en del för bryggeriet, men under hösten fick man in sin Artisan Lager i över 80 av Systembolagets butiker. Under kommande vår dyker det även upp en påsklager i det fasta sortimentet.

– Det är kul med sådana erkännanden från deras blindprovningar.

I väntan på en eller flera nya delägare fortsätter verksamheten som vanligt.

– Det är svårt att säga hur länge en sådan här process kan ta, men vi räknar med att ha en lösning inom sex till tolv månader, säger Wallström.