Vännernas samarbete ska sprida klassiker

Tomas Haegermark på Oppigårds ser fram emot att även kunna sälja Örebro Bitter till krogar runt om i landet Foto: Montage.

En modern svensk ölklassiker ska spridas till fler krogar. Örebro Bitter ska bli mer tillgänglig tack vare ett samarbete mellan gamla vänner.

Det handlar förstås om Närke Kulturbryggeris öl och samarbetet ska göras med Oppigårds. Dalabryggeriets grundare Björn och Sylvia Falkeström har ända sedan bryggeriet grundades för snart 20 år sedan varit goda vänner med Närke Kulturbryggeris grundare Berith Karlsson och numera avlidne Håge Viktorsson.

– Det finns en lång tradition mellan bryggerierna och det här känns bara bra och naturligt, säger Tomas Haegermark på Oppigårds .

Samarbetet bygger på att Örebro Bitter på fat ska ingå i den portfölj som Oppigårds erbjuder till sina restaurangkunder. Sedan september 2021 har Oppigårds tagit tillbaka ansvaret för sin försäljning på restaurangmarknaden i Sverige och där är Tomas Haegermark ansvarig.

– Vårt mål är att tillsammans nå ut bredare geografiskt i Sverige. Vi har en mycket välfungerande logistik och en organisation som fungerar bra och det är det vi skall nyttja och kunna erbjuda både nya och våra befintliga kunder som idag köper via oss på Oppigårds. Detta blir en extra krydda i vår portfölj, säger Haegermark.

Samarbetet blir ett första steg i något som förhoppningsvis kan bli ett mer omfattande arbete tillsammans.

– Vi får se hur det här går först, på Oppigårds vill vi inte rusa fram. Men skulle det här gå bra kan vi tänka oss att ta in fler av deras produkter, menar Haegermark.

Samarbetet beräknas att vara igång i mitten av februari 2022.