Uppköpta bryggerier kritiserar ny logga

De av AB InBev uppköpta bryggerierna kritiserar nu den logga som ska markera oberoende. Foto: Brewers Associaton

Den nya loggan för amerikanska hantverksbryggerier har skapat irritation hos de bryggerier som köpts upp av Anheuser Busch. I en video slår man tillbaka mot den satsningen.

Öljätten Anhesuer Busch InBev har under de senaste åren köpt upp ett tiotal olika amerikanske mikrobryggerier. Goose Island, 10 Barrel och Wicked Weed är några av bryggerierna, och de får inte längre vara med i Brewers Association, som jobbar med oberoende craft-bryggerier i USA.

Beernews har skrivit om att Brewers Association nyligen gick ut med en ny logga som ska markera oberoende.

Tanken är att alla BA:s medlemmar ska använda logga, som ska ge kunderna möjlighet att veta vilka bryggerier som inte ägs och stöttas av de största öljättarna.

Nu har High End, AB InBevs division för de inköpta bryggerierna reagerat på den nya loggan. I en video uttalar sig flera av grundarna till de uppköpta bryggerierna och det är tydligt att man inte gillar loggan.

– Till slut är det ändå ölet som är det viktiga, inte etiketten på förpackningen. Problemet är att BA fortsätter att förneka kunderna möjligheten att bestämma själva vad de ska dricka, säger Garret Wales i videon.

Här kan du se hela videon.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Uppköpta bryggerier kritiserar ny logga

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer