Tuborgs guldtjej får en egen öl till slut

På bilden syns hur damen sett ut sedan 1995. Nu har etiketterna gjorts om och som synes till höger har hon nu en öl i handen i stället för en serveringsbricka. Foto: Pressbilder

Kvinnan på de danska etiketterna för Tuborg Guld har länge fått agera serveringspersonal. Nu får hon äntligen slappna av och ta en öl.

Den gyldne dame som hon kallas efter sin gyllene färg har suttit på Tuborg Guld-etiketterna sedan 1995, men nu ska det bli ändring på den saken.

Carlsberg, som äger Tuborg, har kommit på andra tankar om hur kvinnor gestaltas och därmed ska damen nu få en öl i handen i stället för att bara bära dem på en bricka.

– Vi har funderat över designen och efter noggrant övervägande tog vi bort ölbrickan och gav henne en öl i handen istället. Vi vill illustrera en modern kvinna som ansluter sig till festen på sina egna villkor, säger Michelle Lægdsgaard Larsen, som är varumärkeschef på Tuborg i ett pressmeddelande.

Den gyllene damen har en historia som sträcker sig längre tillbaka än 1995. Hon blev känd redan på 1950-talet då Annette Strøyberg fick stå modell för henne och hon användes både i reklam och som kartongfigur runt om i världen.

Ölet kallades ofta Den gyldne dame och när Tuborg firade 100-årsjubileum 1995 hamnade hon alltså på etiketten också. Och där ska hon vara kvar. Men med en ny roll.

– Golden Lady lever fortfarande, men berättelsen och designen behövde en modernisering. Det är helt naturligt att Golden Lady hänger med i tiden, och det är inte första gången som vi justerar designen lite. Men vi gör det inte utan stor respekt för varumärkets historia, som är både känd och älskad av den danska befolkningen, säger Michelle Lægdsgaard Larsen.

Inför förändringen har man varit i kontakt med flera opinionsbildare och organisationer med expertis på jämställdhet.

– Det har varit helt avgörande för oss att prata med experter på området, som har gjort hjälpt oss med att förstå såväl de allmänna trenderna som den gyllene damens position i nutiden, sett med professionella glasögon. Dessutom har vi hållit ett antal konsumenttester, som faktiskt har påverkat hur den nya designen ser ut, säger Michelle Lægdsgaard Larsen.