Bröder satsar på bryggeri i London

Bildspel

Bild 2 av 5

Det brukar vara gott med besökare när bryggeriet har öppet för allmänheten.

 

Att hyra lokal är riktigt dyrt i London. För Andreas Pettersson blev lösningen att starta bryggeriet 40 FT i ett par fraktcontainrar.

Pettersson driver bryggeriet till sammans med sin bror Fredrik samt irländaren Steve Ryan och bryggmästaren Ben Ott.

– Jag och brorsan hamnade samtidigt i London och bodde tillsammans med Steve. Vi började att brygga tillsammans och då var ambitionen inte mer än att utvecklas som hembryggare, säger Andreas Pettersson.

Till slut kom det så funderingar på att göra något mer. När man dessutom fick kontakt med Ben Ott och han var intresserad slutade det hela med att bryggeriet 40 FT föddes.

– Den första ölen kom i maj 2015. Vi brygger på ett bryggverk på 1000 liter men tittar på att satsa större, säger Pettersson.

Att hitta billiga lokaler i London är i princip omöjligt, så lösningen för 40 FT blev lite annorlunda.

– Vi har bryggeriet i ett par fraktcontainrar i Dalston i östra London och det har fungerat bra. Om vi behöver flytta kan vi bara ta med containrarna, säger Andreas Pettersson.

Även bryggerinamnet kommer från containrarna, då de största som använts är just 40 fot långa.

– Nu vet vi att vi kan vara här i fem år, och vi kan också lägga till containrar om vi vill växa.

Fyra grundöl finns för bryggeriet och då handlar det om en apa, en kölsch, en hefeweisse och en irländsk stout. Dessutom görs det en del specialöl, som ofta säljs ute vid bryggeriet.

– Vi bygger ganska traditionella öl. Vi är små och har lite dåligt med tankar och då blir det så, säger Andreas Pettersson.

Årsproduktionen ligger just nu på cirka 50 000 liter per år, men målet är att skruva upp volymen i framtiden.

London är en av de städer i världen där det har hänt mest med nya bryggerier. Men trots det tycker Andreas Pettersson att det fortfarande finns en sammanhållning och vänskap mellan bryggerierna.

– Det är fortfarande bra stämning och man hjälper varandra med till exempel ingredienser när det behövs. Sedan finns det väl en del som håller sig för sig själva.

Under året har det dessutom skett flera uppköp av populära bryggerier. Fourpure och Beavertown är två exempel, och sedan tidigare har bland annat Camden Town fått nya ägare.

– I andra branscher applåderar alla när ett företag lyckas så bra att det köps upp. Det är väl ett problem om man profilerar sig som craft beer och sedan inte lever upp till det, men vi bryr oss inte så mycket om det. Vi gör på vårt sätt, avslutar Andreas Pettersson.