Svaret: Skilj på livsmedel och alkohol

Systembolaget vill utveckla sina butiker men inte bli som till exempel matvarubutiker. Foto: Systembolaget.

Politikern Annette Linnander ville se förändrade rutiner hos Systembolaget i coronatider. Men någon utdelning av alkohol på parkeringsplatser blir det inte.

Linnander skrev nyligen en debattartikel som Beernews berättade om, och nu har Systembolaget svarat.

Där menar man att Linnander har rätt i att Systembolaget hela tiden ska utvecklads, men att ändra på hur försäljningen fungerar i butikerna är inte aktuellt just nu.

”Systembolaget är också unikt genom att det inte drivs av privat vinstintresse; det strävar aldrig efter att öka sin försäljning och har aldrig lockpriser. Därför leds kunderna aldrig runt i butiken för att de ska fylla sina korgar med fler varor än de tänkt sig. Det är lätt att hitta rätt och den som vill ha en flaska rött vin från Italien ser hyllorna direkt. Det minskar trängseln och den tid kunderna är inne i butiken,” skriver Johan Lindblad, chef för enheten för samhällsrelationer på Systembolaget i ett svar i Helsingborgs Dagblad.

Han menar att det som fungerar hos andra företag inte behöver vara bra för Systembolaget.

”Systembolaget vill fortsätta utvecklas så att våra kunder får den service de kan förvänta sig av oss, men vi kan inte alltid ta goda idéer från andra butikskedjor för vårt uppdrag är större än så, Systembolaget finns till för att minska alkoholens skadeverkningar i Sverige.”

Han menar att man också håller på med utveckling av sitt koncept.

”Ett par butiker testar just nu utlämning av packade varor vid särskilda ingångar, men Systembolaget kommer aldrig att sälja eller lämna ut alkohol på en parkering där det inte går att upprätthålla Systembolagets försäljningsregler: att kunden är över 20 år, inte är berusad eller kan misstänkas för langning,” skriver Lindblad.