Nyheter

Spanska bryggeriet får svensk delägare

Marcus Tybell och Elliot Konig blir två av delägarna när Edge Brewing får ny ledning och inom kort ska byta namn. Foto: Privat.

Spanska Edge Brewing är sålt och ska byta namn. En av de nya delägarna blir svenske Marcus Tybell.

Edge Brewing hör hemma i Barcelona och har haft en del öl på Systembolaget. Dessutom har man deltagit på svenska ölevenemang på flera platser i landet. När nu företaget görs om, och namnet Edge försvinner, är det en svensk som är drivande i arbetet. Marcus Tybell går nämligen in som delägare tillsammans med Robin Barden och Elliot Konig, som båda redan jobbar på bryggeriet.

– Vi kommer att ha en helt annan strategi, och bland annat släppa många fler nya öl. Vi har redan 40 olika ölidéer och etiketter klara, säger Tybell.

Han är mest känd i Sverige för sitt delägarskap i Brewski, där han varit en av huvudfigurerna bakom Brewskival och dessutom drivit företaget Beer Me. Men tidigare i år gick Tybell och Hjalmarsson skilda vägar. Nu är det Marcus Hjalmarsson som driver Brewski och Tybell som driver Beer Me. De båda profilerna har tidigare berättat om sin speciella relation.

– Företagen ingick i en koncern som vi upplöste. jag måste säga att vårt samarbete är bättre än det någonsin varit tidigare efter att vi gjorde så. Jag har mycket att tacka Hjalmarsson för, jag har lärt mig en hel del under våran resan tillsammans och det är mycket möjligt vi gör något mer i framtiden tillsammans. Jag läste till bryggmästare förra året på VLB i Berlin, det kanske man kan få lite nytta utav nu, med den förståelsen blir det lättare att vara med och utveckla sortimentet, säger Tybell.

Det var i somras som tidigare ägaren av Edge, Scott Vanover, tog kontakt med Tybell och en affär började att diskuteras. Edge Brewing grundades 2013 och har varit viktigt för den snabba utvecklingen för craft beer i Barcelona. Men samtidigt har det funnits utmaningar.

– Bryggeriet var aldrig tidigare Scott’s huvudsyssla och han tröttnade nog en del och att driva ett bryggeri och hålla det vid liv tar tid, samt de andra verksamheterna började kräva större fokus. Det var ganska många turer och jag sonderade terrängen men till slut kom vi överens, säger Tybell.

Att byta ut namnet kan tyckas vara ett vågat grepp, men för den nya delägaren fanns det till slut inget alternativ.

– Edge har sedan starten varit starka på traditionell öl med craft beer stämpel, men craft beer har utvecklas många gånger sedan 2013, och man måste ständigt vara på hugget för att hänga med. Så, vi vill säga hej då till det “traditionella” och jag har länge haft tankar på ett nytt varumärke i bakhuvudet. Vi kommer att lansera det nya namnet under första kvartalet 2021, går allt enligt plan så kommer de första burkarna redan ut på marknaden i början på februari. Det nya varumärket är förknippat med “lekfullhet” och även med en helt annan bekant strategi.

Tanken är att hela tiden släppa nya öl och kanske med tiden hitta ett till två öl som lever lite längre. Edge har haft ett grundutbud av öl som de flesta finns kvar utav idag, nu ska det tankesättet bytas ut. Bland annat ska en burklina införskaffas och vid bryggeriet ska man öppna en butik och vara tydligare med att man vill ha gäster vid anläggningen.

– Vi ska ha ny fräsch butik med kylar och “mysig” inredning för den som vill komma och hänga lite. Fasaden kommer även den att ändras, så den passar bättre in det “Art district” vi faktiskt finns i.

Utöver den helt nya designen och formspråk som kommer presenteras, så ska man också lansera tunga stouts på 25-centilitersburkar, ale av olika slag kommer på 33 centiliter. Båda i sleek-utförande.

– Spanien ligger lite efter Sverige när det gäller burkar generellt, men vi vill hjälpa till där, en 25cl burk kan bli billigare och vi når ut till fler som kan prova den om priset sjunker lite på tyngre öl, sleek designen gör att burken även tar plats i finrummet, säger Tybell.

Han är bosatt i Spanien sedan ett antal år tillbaka och nu blir han alltså även bryggeriägare i landet. När verksamheten rullar i gång, de första ölen är faktiskt redan bryggda, ska det göras en hel del öl med andra bryggerier.

Det är ett bra sätt att etablera ett nytt varumärke på, samt utvecklas som bryggeri. Det gynnar både bryggerierna som samarbetar, så det vill vi självklart vara med och bidra till. All vi tre har alla en hel del kontakter i branschen, och dom vill vi hålla vid liv. I slutet av januari ska de första ölen komma ut på marknaden, och sedan ska det alltså bli full fart med nya öl under hela 2021.