Skånska bryggeriet satsar på ölglögg till jul

Markus Holgersson ville ha glögg med maltig känsla, så resultatet blev en ölglögg. Foto: Ronny Karlsson

Ölglögg så här när julen närmar sig, kan det vara nåt? Ja, det tror i alla fall Markus Holgersson på Råå Bryggeri som släpper just en sån framöver.

Vinglögg säljs i stora mängder varje år. Ölglögg är lite ovanligare. Tittar man i Systembolagets sortiment finns bara en från Train Station Brewery sen tidigare och därmed finns en nisch att fylla, tycker Markus Holgersson på Råå Bryggeri i Helsingborg.

– Vi satt och funderade på ölglögg förra julen och ville göra nåt roligt åt det hållet. Vi hittade bara en hos Systembolaget och kände att vi hade en jättechans om vi kunde göra nåt bra.

– Jag saknar nåt med maltig karaktär och vi gjorde en brown ale, och du får med sötmandel och juligt redan från början. Och det bubbliga.

Råå Bryggeris ölglögg Foto: Råå Bryggeri

Det är alltså en brown ale som bryggs precis som vanligt, skillnaden ligger i kryddorna: Kardemumma, kryddnejlika, kanel och pommerans.

– Den är gjord som en öl, men man kan dricka den både varm och kall. Jag tycker att den blev oväntat bra och är väl värd att prova både varm och kall, säger Markus även om han själv föredrar kalla drycker och därmed helst väljer kall ölglögg.

Tidigare fotbollsproffset Markus Holgersson tog tillsammans med ett annat tidigare fotbollsproffs, Andreas Granqvist, över Råå Bryggeri för snart två år sen. Det är inget han ångrar i dag.

– Det har varit en rejäl utmaning att driva ett litet företag. Man får vara på så många olika platser, producera öl ena dagen och skriva en månadsrapport till styrelsen den andra, säger han.

– Men jag har lärt mig mycket och är glad att få vara med i en bransch som är så kärvänlig med öppna och glada kollegor.

När Råå bytte ägare i november 2019 låg årsproduktionen på drygt 180 000 liter, några månader senare kom pandemin och Markus och de andra på bryggeriet fick tänka om när restaurangförsäljningen försvann.

– Vi fick kriga hårt, men vi har gjort en hel del bryggningar åt andra, vilket har gett mig bra erfarenheter och samarbetspartner. Det är det vi har klarat oss på.

I år räknar han med att producera 200 000 liter och av det är i runda slängar 25 procent kontraktsbryggning. Men även den egna ölen går bra.

– Vår huvudbryggare Håkan Widman har gjort ett jättejobb. Vi får in en IPA i Systembolagets fasta sortiment 1 december och i januari har vi lyckats vinna två offerter i det tillfälliga volymsortimentet.

– Vår produktion har inte ökat så mycket i volym, men vi har gjort många besparingar så att vi ska stå mer stabila. Och vi har hittat ett premiumsegment med ekologiska öl, det är där vi ska vara.

Och fortsätter det att gå bra finns utrymme för expansion. Redan i dag kan man med befintlig utrustning nästan fördubbla produktionen.

Fast Andreas Granqvist lär inte börja komma in och jobba med bryggeriet aktivt. När fotbollskarriären tog slut i somras började han som sportchef i Helsingborgs IF.

– Han är en av sju delägare och deltar inte operativt, men vi har ett tätt samarbete ändå.