Så tog Jenny Nyström plats i ölvärlden

Nyhet

Ängöls julöl med Jenny Nyström på etiketten är tillbaka på Systembolaget. Med hjälp av de klassiska julmotiven har Kalmarbryggeriet skapat en tradition som känns äldre än den är – och i år är konstnären mer aktuell än på länge.

Idén föddes för ungefär åtta år sedan, när Johan Håkansson, grundare och vd för Ängöl, började fundera på hur bryggeriet kunde skapa en julöl med tydlig Kalmarkoppling.

– Hon är ju mest känd för sina tomtar, även om hon gjorde mycket annat, och hon är född i Kalmar 1854, vilket ger en naturlig koppling till oss som Kalmarbryggeri. När vi började planera en julöl kändes hennes illustrationer självklara, säger Johan Håkansson.

Resultatet blev Jenny Nyströms Julbrygd, en halvmörk ale framtagen för att passa julbordet. Receptet har varit detsamma i fem år och ölen har blivit ett självklart inslag i Systembolagets säsongssortiment.

– Det är en lätt, törstsläckande öl som man kan skölja ner julskinkan med helt enkelt, säger Johan Håkansson.

Men det finns faktiskt en till koppling mellan öl och Jenny Nyström. Hennes morfar mältade nämligen korn åt stadens bryggerier. Han bodde och arbetade på gården intill Jennys barndomshem, på den gata i Kalmar som i dag heter Jenny Nyströms gränd. Därför är det sannolikt att hon som barn fick en tidig inblick i hur öl bryggdes

.– Vi har testat lite olika motiv på både julölen och påskölen. Men vi har haft samma tomte, målningen med ölsejdeln som hänger på länsmuseet, de senaste åren. Hon har gjort väldigt många illustrationer, så det finns mycket att välja på, säger Johan Håkansson.

Under året utsågs Julbrygd till Årets etikett av Bryggeriklubben som är en samlarföreningen för allt inom öl. Själva etiketten är formgivet av Martin Reintz, men motivet är förstås målat av Jenny Nyström.

Konstnären avled 1946, så det har alltså gått mer än 70 år sedan hennes död. Därför har upphovsrätten upphört och hennes verk är fria att använda. Men Ängöl har tagit ett steg till och registrerat namnet Jenny Nyström som varumärke inom ölkategorin, vilket innebär att andra bryggerier inte får använda det på sina produkter.

Det har visat sig vara en fullträff. Med hjälp av de klassiska illustrationerna har Ängöl lyckats etablera ett öl som känns som en självklar del av den svenska julen

Ängöl har lanserat flera säsongsöl med Jenny Nyström på etiketten – påsk, midsommar och jul – och satsningen har blivit en stor framgång. Men allt har inte gått smärtfritt. Midsommarölen stoppades av Systembolaget 2019 eftersom etiketten ansågs bryta mot kravet på särskild måttfullhet, men då valde bryggeriet att överklaga. Och fick rätt.

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten var samma som året innan, säger Johan Håkansson.

För Ängöl har Jenny Nyström blivit en viktig del av bryggeriets profil. Säsongsölen ger uppmärksamhet och håller verksamheten igång även när turistsäsongen är över.

– Sommaren är vår stora period med turister, men hösten är lugnare. Då är julölen perfekt för att fylla tankarna och ge volym, säger Johan Håkansson.

Jenny Nyström är dessutom extra aktuell denna jul. Den 22 november har musikalen ”Jenny – en vintermusikal” premiär på Kalmar teater. Föreställningen handlar om konstnärens barndom och vägen till genombrottet med Viktor Rydbergs dikt Tomten.

– Det känns kul att hennes illustrationer lever vidare, säger Johan Håkansson.

Jenny Nyström har med tiden blivit ett välbekant inslag i julölsfloran. På Systembolaget slåss närmare tvåhundra julöl om uppmärksamheten, men Ängöls etikett med den klassiska tomten fortsätter att dra blickarna till sig.

– Vi försöker hålla det genuint. Det är svensk kultur och en Kalmarkonstnär som fortfarande gör människor glada, säger Johan Håkansson.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.