Så skapade Marcus den bästa festivalen

Bildspel

Bild 1 av 3

Snart är det dags att hälla upp de första ölen på Brewskival 2019. Marcus Hjalmarsson känner både förväntan och ångest inför helgen.

Förväntan med också ångest. Så känner Marcus Hjalmarsson inför Brewskival. Här berättar han om hur han skapade Sveriges mest populära ölfestival.

På fredag startar den fjärde upplagan av Brewskival. Festivalen vid Brewski i Helsingborg ses av de flesta ölintresserade som den bästa i Sverige och i år är utbudet större än någonsin. En bit över 100 bryggerier finns på plats och bland annat är det 35 amerikanske bryggerier som kommer att servera öl.

– Det var dubbelt så många amerikaner som ville komma i år, vi hade lätt kunnat ha med fler än 35. Egentligen tänkte jag att det skulle vara 30, men så var det några som jag inte kunde säga nej till, säger Hjalmarsson.

Det var i augusti 2014 som de första ölen bryggdes i Brewskis eget bryggeri vid Cindergatan i Helsingborg. Den här tiden på året innebär alltså födelsedagar för både bryggeriet och festivalen.

Gick på knäna

2016 genomfördes den första festivalen och det var en utmaning. Tanken på en festival hade funnits ett tag och för fem år sedan var festivalerna betydligt färre i Sverige. Hjalmarsson satsade rejält redan från start och kände tidigt att det som han påbörjade hade potential att växa och bli riktigt bra.

– Men vi gick verkligen på knäna den första gången, vi var fem personer som skötte hela festivalen. Första året var verkligen elddopet, men det var bra att jag fick göra det på mitt vis och att det sedan kom in andra och organiserade upp det, minns Hjalmarsson.

Då var det runt 40 bryggerier på plats och redan då hyllades festivalen av besökarna. Men nu är läget ett helt annat och dessutom stiger kraven från besökarna.

Numera är Hanna Gustavsson anställd för att sköta om festivalen och det gör att Hjalmarsson kan koncentrera sig på kontakter med utställarna.

– Det är egentligen för många bryggerier i dag, när vi hade 88 i fjol var det perfekt. Det blir bland annat för många på efterfesten, vi har ingenstans att vara längre, säger Hjalmarsson.

Svårt att säga nej

Samtidigt som det fylls på med amerikanska bryggerier så måste det också väljas bort en del. Det är ett val som inte alltid är så lätt.

– Sverige är bra på öl i dag och det är inte lätt att säga nej till någon som varit här tidigare. Det är lite synd at vissa inte får plats men det måste ju vara så.

Var har då Marcus Hjalmarsson hittat inspiration till Brewskival. Ja faktiskt inte bara i USA, även om den festivalen han först nämner är därifrån.

– Hunahpu´s Day i Florida har inspirerat mig, den gillar jag verkligen. Men sedan gillar jag EuroHop i Italien och även Borefts i Holland. Dessutom är Shelton Brothers årliga festival i USA riktigt bra. De är väl de förebilder jag har.

En sak som varit viktigt från start är att alla utställare har samma värde. Här kan ingen betala för att få större plats eller synas mer. Ett bord, ett par kranar och en griffeltavla är vad som gäller oavsett om du som utställare rest från USA eller bara haft ett par hundra meter till festivalen.

– Det är superviktigt. En del var skeptiska till det från början, men det har fungerat jättebra.

Blandade känslor

Inför och under festivalen är det förstås mycket jobb både för Hjalmarsson och de andra på bryggeriet. Känslan dagarna före evenemanget är blandade.

– Det är klart att jag ser fram emot det, att träffa bryggarna deras familjer och även alla besökare. Men jag har också ångest för att allt ska gå åt helvete. Jag har ett worst case scenario som poppar upp i huvudet ibland. Men jag vill njuta av de här dagarna.

För att hinna med de närmaste vännerna inom bryggarbranschen brukar han anordna en middag hemma med 10-15 personer. Det blir ett sätt att hinna med att prata i lugn och ro, och inte bara ses i vimlet på festivalen.

Ekonomiskt har Brewskival inte varit någon framgångssaga. I alla fall inte om man bara ska se till intäkter och utgifter. Däremot har festivalen förstås gett en hel del good will för varumärket Brewski.

– Den har aldrig gått plus, men det var nära förra året. Men det här är världens bästa födelsefest för bryggeriet och det är det viktigaste. Det blir nog lite dyrare i år, så jag blir överlycklig om vi kan gå plus minus noll.

 

 

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Så skapade Marcus den bästa festivalen

Visa kommentarer