Så försökte svenska bryggerierna att luras

Poppels lyckades lura en hel del följare i sociala media med sitt aprilskämt. Foto: Poppels.

Det blir ingen öl som smakar smörgåstårta, Brewski är inte sålt och Carlsberg ska inte börja med ölsmakande mjölk. Det är nämligen inte 1 april längre.

Det dök upp en del ölrelaterade aprilskämt under gårdagen, även om antalet skämt de senaste åren har blivit färre.

Poppels fick en hel del reaktioner efter att man berättat i sociala media att man ska släppa ölet Swedish Fika Smörgåstårta med smak av leverpastej, räkor och dill.

– En del blev ganska arga och tyckte att det har gått alldeles för långt nu med ölen. Andra skrev att de funderade ett tag innan de kom på vilken dag det var, berättar Poppels marknadschef Magnus Pettersson.

De flesta förstod att det var ett skämt, men i en hel del fall fick man förklara det hela.

– Någon skrev att om det varit ett samarbete med Omnipollo så hade de trott på det. Vi hade över 800 kommentarer på Facebook så det var många som engagerade sig, säger Pettersson.

Andra aprilskämt handlade om att till exempel Brewski skulle säljas till Carlsberg. Grundaren Marcus Hjalmarsson postade ett inlägg om det på sin Facebooksida där han också flaggade för att det bara blir öl från Carlsberg på årets Brewskival. Alla med Brewskitatueringar skulle också gratis få en ny tatuering med Carlsberg i stället.

Just Carlsberg hade sitt eget aprilskämt där man skulle lansera mjölk som smakade öl.

Även i England handlade ett aprilskämt om öl. Det var Daily Star som berättade om att sjukvården skulle börja med gratis öl till folk som lider av sömnlöshet eller trötthet.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Så försökte svenska bryggerierna att luras

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer