Populära Other Half redo för expansion

Bildspel

Bild 3 av 3

Sam Richardson var med och startade Other Half 2014.

 

Other Half är bryggeriet som snabbt blivit ett av världens mest eftertraktade. All öl tar slut på nolltid och snart väntar en fördubbling av bryggeriets kapacitet.

Det Brooklyn-baserade bryggeriet har fokuserat mycket på humlig öl i New England-stil och snabbt vunnit ölälskares hjärtan runt om i världen.

Men hela resan började faktiskt med en middag med lite hembrygder.

Sam Richardson kom till New York efter att tidigare ha jobbat på bryggerier i bland annat Oregon och Washington. Han lärde känna de båda kockarna Matt Monachan och Andrew Burman i New York och till en av trions middagar tog han med sig fyra hembryggda öl.

Det ledde till en diskussion om öl som också var det första samtalet om att starta ett bryggeri. Samtalen blev till konkreta planer och planerna blev verklighet.

I januari 2014 öppnade Other Half sitt bryggeri och tap room på i Brooklyn.

– Vi visste tidigt att vi ville jobba tillsammans och hade blivit goda vänner, berättar Sam Richardsson.

Tidigt blev två saker tydliga. De bryggde öl som folk ville ha, och det var de humliga ölen som fick folk att verkligen bli intresserade.

– Vi bryggde andra stilar men det var det humliga som våra gäster verkligen ville ha. Jag skulle gärna vilja brygga andra ölstilar, som ESB och annat men det finns inte utrymme för det nu, säger Richardson.

Intresset för deras öl har bara växt sedan starten och i dag kan det ta nästan orimliga proportioner. Det har funnits kvällar när Sam Richardson gått hem från jobbet och träffat personer utanför bryggeriet som är där för ett släpp av en ny öl dagen efter.

– Det är galna köer, vi hade verkligen inte förväntat oss detta. Vi ville ju bara brygga öl för New York och var nöjda med det, säger han.

I dag finns ett bryggverk på 1800 liter och det görs oftast dubbelbryggningar. Man har sin egen burklina men har svårt att möta den enorma efterfrågan som finns.

– Vi skulle kunna sälja fyra gånger så mycket öl som vi gör om vi bara hann med i produktionen.

Nu väntar ett nytt bryggverk som ska klara av en större produktion och dessutom göra bryggeriet mer effektivt.

– Vi ska vara kvar på samma ställe men den här förändringen gör att vi fördubblar vår kapacitet. Dessutom ska vi ha ett nytt och större tap room, säger Richardson.

Dagens tap room blir kvar men är då tänkt att användas mer för privata sällskap. Ett större tap room lär uppskattas av många ölälskare i New York. I dag fylls deras mysiga men väldigt trånga tap room snabbare vid öppning än vad det tar att hälla upp ett glas öl.

Men även med den utökade kapaciteten är det lokalt fokus som gäller för Other Half. Man vill sälja sin öl fräsch och man vill sälja den lokalt.

– Majoriteten av vår öl säljs direkt från bryggeriet och så ska det fortsätta att vara. Vi tar med en del öl till festivaler men då ser vi till att den hålls kall under hela transporten, säger Richardson.

En av festivalerna som man ska besöka är Brewskival i Helsingborg. Där kommer det att bli en riktig ölfest där lokala bryggerier blandas med några av de mest hajpade amerikanska bryggerierna.

– Det ska bli kul att komma dit. Det är trevligt både att träffa folk som dricker våra öl och att träffa andra bryggare, säger Richardson.

Han hoppas förstås att framgångarna för Other Half ska fortsätta, och tror att den nya större kapaciteten bara är positiv. Han ser inte något slut för intresset för de humliga och grumliga öl som gjort bryggeriet känt världen över.

– Det är mer än en trend med New England-IPA. Det är definitivt här för att stanna och det är ju faktiskt så att väldigt många ännu inte ens har smakat den typen av öl, säger han.