Nyheter

Poppels lanserar två helt nya ölserier

Bildspel

Bild 1 av 3

Daniel Granath, Mats Wahlström och Molly Måssebäck är redo att presentera Poppels nya ölserier, där man ska ta ut svängarna rejält.

De vanliga storsäljarna blir förstås kvar. Men nu satsar Poppels även på två nya ölserier med mer experimentella öl och de första två ölen har snart premiär.

Poppels har utvecklats till att vara ett av Sveriges större bryggerier och man har under hela sin resa fått expandera och nyanställa. Framgången beror till stor del på en bra försäljning på Systembolaget, där man i fjol till exempel sålde mer än 200 000 liter vardera av ölen Session IPA och Passion Pale Ale.

Vid sidan av detta har man också haft en Projekt-serie, där man bland annat haft insamling av vinbär en gång om året till ett syrligt öl som blivit väldigt populärt.

Men nu lägger Projekt-serien ner och ersätts av Selection och Experimental.

– Vi har alltid gillat att testa och experimentera, men kanske tappade vi lite av den energi vi först kände internt för den Projekt-serien och kanske hade den då gjort sitt jobb, säger marknadschefen Magnus Pettersson.

Med Selection och Experimental hoppas man nå ut till de redan kunniga öldrickarna. I Selection-serien handlar det ganska mycket om fatlagrade öl, men det kan också handlar om andra typer av lite mer exklusiva öl. I Experimental är sedan tanken att ta ut svängarna rejält och utforska vad öl egentligen kan vara.

– Vi ville få tillbaka experimentlustan och även se till att vi har tiden för det. Vi kan använda vårt mindre bryggverk och de i produktionen som är intresserade kan vara med i processen, säger Daniel Granath.

De två första ölen är på väg ut på marknaden. 2 mars släpps All-Into It Stout, som är ett samarbete med All In Brewing.

– Det är en straight forward stout med extra av allt i receptet. Den jäste i ståltank och har sedan lagrats på bourbonfat, romfat och portvinsfat innan det färdiga ölet blandas. Vi hade planer på att använda lite kryddor i ölet men när vi smakade det kände vi att det var riktigt bra även utan det. Jag tycker att portvinet blev spännande i ölet, säger Granath.

Redan 23 februari kommer första ölet i experimental-serien och då har man tagit ut svängarna rejält.

– Ruby White Stout är ett white stout-liknande öl, vi ville att det skulle ha en fruktig ton och också smaka av kaffe och choklad. Vi har ett sätt som vi gör våra imperial stouts på och vi gjorde så nu också, men använde ljusare malt. Egentligen är det här kanske en strong ale, det är verkligen en hybrid. Och så har vi tillsatt jordgubbspuré och jag tycker att det blev en bra balans, säger Granath.

Ölen i de båda nya serierna ska dyka upp i Systembolagets beställningssortiment, men ska och finnas i Poppels egen restaurang, samt tas med ut på festivaler. Cirka fyra öl per serie och år räknar man med att producera.

– Det är superroligt att ha kopplingen till restaurangen och möjligheten att erbjuda alla de här ölen där. Vi har jobbat riktigt hårt med att brygga öl och är jätteglada för att vi har växt och att så många vill ha våra core-öl. Nu har vi landat lite i vår organisation och känner att vi har tid för det här, säger VD Mats Wahlström.

Det blir 3582 burkar eller flaskor som släpps av de första ölen, och det finns en speciell anledning till det. Det är nämligen så många delägare som Poppels har efter att ha lyckats väldigt bra med crowd funding.

– Man kan se antalet flaskor som ett symboliskt tack, säger Pettersson.