Pionjärernas satsning har växt 24 år i rad

Bildspel

Bild 1 av 6

Rick Chapman och Eddie Buchannon konstaterar att Coronado ökat sin produktion 24 år i rad.

1996 behövde bröderna Rick och Ron Chapman en ny utmaning. Det var starten för Coronado Brewing Company som tillhör pionjärerna på San Diegos ölscen.

De både bröderna gjorde satsningen i sin hemstad Coronado, som är en lång och smal halvö direkt väster om San Diego.

– Vi växte upp där och när vi pratade om vad vi skulle hitta på dök planerna på ett bryggeri upp. Det första bryggeriet växte fram bara 50 meter från där vi lekte som barn, minns Rick Chapman.

Det handlade då om en bryggeripub, något som inte var speciellt vanligt varken i Kalifornien eller i USA. Bröderna Chapman var tidiga med sin satsning.

– På den tiden fanns Sierra Nevada, Anchor och Samuel Adams. Alesmith hade startat året före oss och Stone hade varit i gång i tre veckor när vi hade premiär. Då var det kanske bara en av tio barer som hade craft beer.

Buteljering efter åtta år

Satsningen mottogs väl och verksamheten växte. 1998 såldes det första fatet till ett hotell i San Diego och 2004 köpte man in en buteljeringsutrustning för första gången.

Under de första åtta åren låg alltså fokus till allra största delen på den egna bryggeripuben. Samtidigt växte produktionen och ölet började att säljas även utanför Kalifornien. Buteljeringen gjorde att ölet fick ännu mer spridning och till slut var det dags att fundera på en nysatsning. 2010 gjordes de första planerna upp och 2012 stod det nya brygghuset färdigt. Då flyttade man den största delen av produktionen intill fastlandet i de norra delarna av San Diego.

I samband med det blev det möjligt att brygga ännu mer öl och under 2019 landade produktionen på drygt 5,1 miljoner liter öl.

– Vi skulle kunna brygga runt åtta miljoner på den här anläggningen och vi kan också expandera här, säger Rick Chapman.

170 anställda

Den här intervjun gjordes innan corona-krisen och givetvis är det tufft även för ett etablerat bryggeri som Coronado i dessa tider. Men samtidigt står man väl rustade för att klara även kriser efter alla de år där man byggt upp sitt varumärke.

Totalt finns runt 170 anställda i företaget och de flesta jobbar då på olika sätt med servering och annat i taprooms. Cirka 25 personer är anställda för själva ölproduktionen.

Bryggverket är på 3600 liter och det är inte ovanligt att det bryggs öl i princip dygnet runt.

Samtidigt märker man av den hårda konkurrensen i södra Kalifornien, där utvecklingen gått snabbt de senaste tio åren.

– Vi har 162 bryggerier i San Diego County och det är tuffare därute. Vi skapar nya öl hela tiden för att hänga med, säger Rick Chapman.

– Människor är inte lika lojala mot varumärken längre och dessutom märker vi av konkurrens från marijuana. Samtidigt är San Diego en öldestination så många kommer hit för att dricka öl, säger Eddie Buchannon, ansvarig för affärsutveckling på bryggeriet.

Fokus på lokal marknad

Även om produktionen ökade i fjol så valde Coronado att minska ner på antalet delstater där man erbjuder sin öl.

– Vi gjorde det för att det är inne med lokala produkter. Vi ville fokusera mer på Kalifornien, säger Buchannon.

I dagsläget exporteras det öl till elva olika länder, även om den verksamheten går på sparlånga i corona-tider. Det flesta exportländerna ligger i Asien, men man har stora förhoppningar på Sverige och samarbetet med importföretaget Wicked Wine.

– Det känns spännande även om konkurrensen där är hård. Sverige är som en extra stat i USA, hela ölscenen är så välutvecklad där, säger Chapman.

Trots ökande konkurrens har Coronado ökat sin produktion varje år i 24 år. Det är imponerande för vilket företag som helst i vilken bransch som helst.

– Vi fortsätter att växa och i fjol ökade produktionen tolv procent jämfört med 2018. Vi kommer att finnas här under lång tid framöver. Det är tuffare för de nya bryggerierna, säger Rick Chapman, som fortfarande äger företaget tillsammans med sin bror.

Han konstaterar att det där valet på att brygga öl för 24 år sedan visade sig vara helt rätt. Utvecklingen har varit enorm.

– Numera är vi en bryggeripub på steroider, säger Chapman.

 

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Pionjärernas satsning har växt 24 år i rad

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer