Pionjärerna satsar i nya heta området

Bildspel

Bild 3 av 3

På bryggverket på 1000 liter skapas öl som bara säljs till gästerna vid Reffen.

Refshaleön är Köpehamns kanske allra hetaste område med ett enormt utbud av mat och dryck. Mitt i allt har Nörrebro Bryghus sitt eget bryggeri med fokus på närproducerat.

 

Nörrebro Bryghus tillhör pionjärerna i Köpenhamn när det gäller öl. I snart 20 år har man drivit sin bryggeripub med restaurang på Nörrrebro.

Men lika många kanske inte vet att man också har ett bryggeri mitt i Nordens största street food-court. På Refshaleön, eller Reffen som danskarna säger, finns mängder av mat och dryck samlat och under namnet Reffen Brewery ser Nörrebro Bryghus till att det finns öl till besökarna.

– Street food har verkligen exploderat och vi funderade på hur vi kunde vara en del av det. På sommaren är det tusentals människor där varje dag, säger Martin Thomsen på Nörrebro Bryghus.

Satsningen får ses som rejäl när man har ett bryggverk på 1000 liter och fyra stycken tankar i samma storlek. Det bryggs öl som bara finns att prova på området på Refshaleön.

– Vi vill göra det så närprodcuerat som möjligt även om det är svårt med humlen. De öl som bryggs där finns bara där, säger Thomsen.

Under Beernews besök fanns fem unika öl på kranarna och intresset bland besökarna var stort. Under sommaren är det full fart men det bryggs inte öl året runt där, och bryggarna kommer från det bryggeri som finns på Nörrebro.

Martin Thomsen är glad att Nörrebro Bryghus gjort sin satsning på Refshelaön.

– Det är säsong från april till och med september.  Vi har inte gjort den här satsningen för att tjäna pengar utan för att vara en del av något som vi gillar, säger Thomsen.

Matmarknaden ligger i direkt anslutning till Mikkeller Baghaven, som på flera sätt öppnade dörrarna för andra satsningar på Refshaleön. Det har byggts flera broar för cyklister och gående för att det ska gå att ta sig till området på ett smidigt sätt .

 – För oss har det alltid varit viktigt med miljö och vi vill brygga öl här med så lite koldioxidutsläpp som möjligt.

Området lockar med mat från väldigt många olika delar av världen och även när det gäller dryckerna är utbudet brett. Men närproducerad öl finns bara hos Nörrebros satsning på Reffen, och den satsningen ske leva vidare.

– Vi är jätteglada att vi gjorde det här, säger Thomsen.