Bryggerier

Nu växer Poppels utomlands igen

Petter Gunnarson på Poppels berättar att exporten har börjat växa igen efter pandemin. Foto: Pressbild

Poppels har satsat aktivt på export sedan 2016 och även om man fick ett litet dipp förra året så är ordningen nu återställd och exporten växer igen.

2020 var ett år som Petter Gunnarson trodde skulle lyfta Poppels export ännu mer. Det blev inte så. Pandemin ställde till problem i början på året, men redan på hösten började situationen normalisera sig.

– Det har varit en stor fördel för svenska bryggerier att vi inte har haft några lockdowns, till skillnad från hur det varit på många andra platser i Europa. Vi kunde producera för fullt, så det har gått bra, säger Petter.

Detta år ser han redan att ökningen av exporten som var kontinuerlig fram till 2019 är tillbaka igen.

– Under 2021 är vi över förväntningarna, berättar han.

Det går bra för Poppels i år, totalproduktionen lär hamna på drygt 1,4 miljoner liter. Foto: Ronny Karlsson

Norge och Nya Zeeland var de första länderna som Poppels exporterade till. I dag exporterar bryggeriet till 40 olika länder och exporten står för 15 procent av försäljningen. På frågan om hur det kommer sig att Poppels lyckats så bra utomlands anger han två orsaker.

– Jag tror att det beror på att vi har haft en uthållig satsning och att jag har jobbat mycket med det. Man kan inte bara säga ”exportera” utan man får arbeta hårt. Kunderna sitter långt borta och det är mer komplicerat än att sälja till en krog i Göteborg.

– Svårast är länderna som är allra längst bort, som i Asien. Där är kultur och språk höga trösklar. Det är stor skillnad på europeiskt och asiatiskt.

Han säger att de största exportländerna för öl är ”The Big Five”: Kina, Tyskland, Ryssland, Storbritannien och USA. De fyra förstnämnda är även Poppels största exportländer.

– Alla länder med ett stort invånarantal och tillväxt blir en stor potential. Tar du Kina så är de väldigt många och då blir det större ordrar.

Det finns ingen Poppels-öl som enbart går på export utan den marknaden fungerar ungefär som den inhemska.

– Det ser ganska lika ut i varje land. Det är humligt som går mest, IPA, APA och pale ales.

Poppels har även gått bra som helhet under året. Sommaren har varit fantastisk, enligt Petter.

– Det ser ut att rulla på bra och öka på totalen. Vi räknar med att producera 1,4 miljoner liter öl i år.