Ingen flygande start – men Fenix ska lyfta

Marcus Ljung ser fram emot att få brygga öl i en tid när det inte råder pandemi i landet. Foto: Ronny Karlsson.

De första bryggningarna gjordes precis när pandemin började i fjol. Men Fenix Brewery i Norrköping har klarat krisen och nu räknar man med att kunna växa.

 

Marcus Ljung är den som ansvarar för produktionen. Efter åtta år på Nils Oscar var han redo för ett nytt äventyr. Han är en av 13 delägare i den ambitiösa satsningen där det finns ett bryggverk på 2000 liter.

Men starten kunde ha varit roligare.

– Det var maximal otur att vi startade precis när pandemin slog till, det skapade förstås en känsla av osäkerhet.

Givetvis påverkades det första årets produktion och man fick även tänka om i jakten på att hitta kunder och konsumenter.

– Vi märkte ganska snabbt att krogarna backade och inte köpte så mycket öl, vi fick ställa om och släppa alla öl i beställningssortimentet på Systembolaget, säger Ljung.

Inledningsvis hade han en kollega i produktionen, men nu är det han som på egen hand sköter verksamheten. Det sker tillsammans med Annelie Boman som är vd och som sköter ekonomi. Dessutom finns en säljare på deltid.

– Vi har ändå haft en handfull krogar som kört med vår öl, och Bishops Arms har haft alla öl som vi gjort, säger Ljung.

Marcus Ljung trivs med att vara huvudbryggare och ser fram emot att kunna sälja mer öl till krogar runt om i landet.

Nu börjar pandemin att sakta släppa sitt grepp om landet och för Fenix Brewery blir det här ett år med betydligt mer ölproduktion.

– I fjol såldes vi 25 000 liter öl, i år har vi sålt 18 000 på sex månader så det går åt rätt håll.

Under de åtta åren på Nils Oscar i Nyköping jobbade Marcus tillsammans med Patrick Holmqvist, som är en av Sveriges mest rutinerade bryggare. Det betydde mycket för honom.

– Det är klart att Palle har betytt mycket, han var en mentor. Samtidigt har det varit värt att göra den här satsningen. Jag har haft lite hjärnspöken längs vägen och det har varit tufft ibland, men nu är jag huvudbryggare och det trivs jag med, säger Ljung.

I dagsläget finns Norrköpingsbryggeriets öl i fyra butiker, men det pågår en utvärdering där man hoppas på flera butiker. Det kombinerat med en krogmarknad som sakta är på väg mot det normala gör att man ser ljust på framtiden.

 – Vi ska komma i gång med ölprovningar också. Nu väntar vi och ser lite hur sommaren blir. Vi hoppas på fler krogar och Norrköping är väldigt lokalpatriotiskt.