Öljätten lägger ner elva olika varumärken

Keystone Ice är ett av elva öl som försvinner från marknaden. Foto: Molson Coors.

Molson Coors vill satsa offensivt på att få en högre status. Därför försvinner nu hela elva olika öl från marknaden.

 

Molson Coors är företaget som bland annat står bakom Coors Light, som är ett av USA:s bäst säljande öl. Men alla öl når inte de försäljningssiffrorna och nu agerar man.

Hela elva olika öl ska plockas bort från portföljen och det ska ske snabbt.

– Rubriken är solklar, vår premiumsatsning är här för att stanna, säger företagets vd Gavin Hattersley.

Tanken är också att man ska satsa mer på hard seltzer, en dryck som växer snabbt i USA och som på sina håll är en allvarlig konkurrent till ölet.

Enligt företaget IWSR Drinks Market Analysis sjönk den totala ölkonsumtionen i USA med 7,5 procent mellan åren 2015 och 2020. Molson Coors vill där agera, satsningen på premiumprodukter där man kan ta bättre betalt är viktig och då är det en hel del öl som försvinner.

Vilka öl är det då som man ska sluta att brygga? Ja, för oss svenskar är det öl som inte är. så länga, men givetvis har de alla haft en hel del köpare i USA.

Här är de elva:

Milwaukee’s Best Premium (här blir ice- och lightvarianten kvar av ölet)

Mickey’s Fine Malt Liquor Ice (här blir originalversionen av ölet kvar)

Henry Weinhard´s Private Reserve

Keystone Ice

Hamm´s Special Light

Keylightful

Icehouse Edge

Magnum

Miller High Life Light

Steel Reserve 211

Olde English HG 8000