Ölfajten med 500 000 personer i smakjuryn

Nu ska det avgöras! Vilken öl är bäst? Miller Lite utmanar Bud Light och 500 000 personer ska få vara jury.

Det är företaget MillerCoors som bestämt sig för att starta utmaningen. Bryggeriet gjorde i fjol 1,54 miljarder liter av sin öl Miller Lite.

En hyfsad mängd, men det räcker inte långt mot konkurrenten Bud Light. Där landade produktionen på 3,95 miljarder liter under 2016.

Nu vill man ta igen lite av det gapet och storsatsar på ett blindtest i sommar. Man hoppas att 500 000 personer ska få chansen att smaka de båda ölen och sedan tala om vad som är godast.

MillerCoors gjorde en liknande kampanj 2004, men då fick man kritik då det hela lanserades som ett Millersevent. Flera deltagare sade i efterhand att de tyckte bättre om Bud Light men att de inte sade det eftersom de fick gratis öl.

Nu säger MillerCoors att man tänker vara mer diskreta med sina loggor och att ”tävlingen” ska vara mer rättvis.

– Vi är inte rädda för att tävla bara med kvaliteten på vår öl. Bud Light är den mest populära ölet i landet, och ska du bli bäst måste du tävla mot de bästa, säger Jason Pratt till sajten Fortune.

Vi väntar förstås med spänning på resultatet…

Läs hela artikeln här.