Allmänt

Ölbranschen vill föra fram samtalet om öl

Darren Packman gästade Staffan Ålander och Dan Öhlund i det sjätte avsnittet av Ölbranschen.

När andra startar ljudpoddar valde Staffan Ålander och Dan Öhlund att gå steget längre. Sedan september driver de videopodden Ölbranschen.

Umeåbon Staffan Ålander har jobbat med det mesta inom öl och nu har han tillsammans med hembryggaren Dan Öhlund från Skellefteå hittat ett forum för alla tankar de har om den svenska ölscenen.

– Vi vill skapa ett forum allt som sker i branschen. Och vi vill inte bara navelskåda oss själva utan träffa människor som skapar innehållet på den svenska ölscenen. Vi är helt ointresserade av att sitta som andra poddar och recensera öl. Det görs redan av så många andra, och känns lite förlegat om jag ska vara ärlig, säger Staffan Ålander.

– Inspirationen kommer delvis från Joe Rogans podcast med väldigt långa samtal utan intervjuformen. Visst för vi samtalet framåt men det ska inte kännas så för gästen. När vi spelade in ett avsnitt med Darren Packman nyligen satt vi kvar en timme efteråt och snackade och drack öl. Det är målet och när vi når det har vi lyckats.

Premiären skedde den 1 september 2020 och sedan dess har paret publicerat ett avsnitt per månad. Det är också deras målsättning för det närmaste året i alla fall. Och under den tiden tänker de sig att växa sakta med säkert.

– Vi har bara hållit på några månader och tar det ganska lugnt. Vi tänker långsiktigt och känner ingen stress att växa snabbt. Vi har ungefär hundra följare på Youtube, ett par hundra på Facebook och drömmen är att nå 1000 följare på YouTube, säger Staffan.

Det finns åtminstone för närvarande ingen ekonomisk tanke bakom projektet enligt Staffan.

– Vi gör det här för vår egen skull. Det här formatet saknas i Sverige. Men det är inte någon regelrätt granskning utan det handlar om att lyfta fram de verksammas verklighet. Vi vill samtala med dem om dem, deras visioner och var de kommer ifrån. Hittills har vi haft bloggare, bryggare och andra ölpersonligheter som gäster och kommer att fortsätta så.

Oftast spelar Staffan och Dan in de två timmar långa avsnitten i förväg och redigerar det innan publicering, men de vill även satsa på livesändningar och gjorde också så vid nyår.

– Jag tror att det blir mer live framöver. Och utöver Ölbranschen så ska jag livesända för Nolia Beer, där jag är moderator och bildproducent.

Drömgästen då? Ja, för Staffan är det Alex Kidd som driver bloggen Don’t Drink Beer.

– Dan har sin drömgäst bokad redan, men vem det är håller vi hemligt ett tag till.

Här nedanför kolla på det senaste avsnittet med ölprofilen Darren Packman.