Öde Bryggeri vill nå till Storbritannien

Bildspel

Bild 3 av 3

Jens Dahlborg och Robb Simpson räknar med att behöva expandera i framtiden.

 

Kvalitet är viktigare än kvantitet när Öde Bryggeri skapar öl. Men på sikt vill man växa och även satsa mer på export.

Bryggeriet startades 2015 av Robb Simpson och Jens Dahlborg i Bandhagen utanför Stockholm.

– Den mesta tiden det året gick åt till att utveckla lokalen och att utveckla recept. Vi hade tolv olika recept och till slut släppte vi tre öl, säger Simpson.

Faktiskt var det så att de hade sin premiär på Stockholm Beer & Whisky Festival så duon kastade sig rakt in i hetluften. De första ölen som lanserades var en IPA, en stout och en golden ale.

– 2016 släppte vi sedan en ny serie med öl och nu har vi också en folköl i vårt sortiment, säger Simpson.

Bryggverket är på 500 liter och det är en nivå som räcker bra i dagsläget.

– Det är inte jättestort men vi kan brygga mer än vi gör. Vi kommer att expandera och vill utöka både bryggkapaciteten och lokalerna, säger Simpson.

I år ser man ut att landa på en produktion på cirka 20 000 liter öl, och det skulle gå att brygga 35 000 liter på nuvarande utrustning. Dit ska gå att nå om exporten går som planerat.

Men har redan tagit sig in i Norge, faktiskt på ett bättre sätt än i Sverige. Deras öl finns i dag i tolv olika butiker på Vinmonopolet, medan den går att hitta i två av Systembolagets butiker.

Men inom kort är planen att Öde Bryggeri ska ha sina öl på en betydligt större marknad.

– Vi har haft samtal med distributörer i Storbritannien och hoppas komma in där, avslöjar Simpson.

En satsning där skulle i så fall kanske kräva en expansion snabbare än det först var tänkt.

– Sverige är alltid viktigt för oss, men vi vill exportera också och Storbritannien är en större marknad. Jag hoppas att vi ska vara i gång där innan årets slut, avslutar Simpson.