Nysatsning för Great Swedish Beer Festival

Robert Andersson, Glenn Pålsson och Erik Frithiof utan för den nya festivallokalen i Malmö.

En ny men klassisk lokal har gett arrangörerna bakom landets största renodlat svenska ölfestival en nytändning. I höst intar Great Swedish Beer Festival Amiralen i Malmö under två dagar.

Efter fem år på Slagthuset i Malmö har det blivit dags för ett omtag för Great Swedish Beer Festival. Festivaldatumet är satt till den 13 och 14 september och ny lokal är Amiralen i Folkets Park i centrala Malmö. Den klassiska eventlokalen bytte nyligen entreprenad och har genomgått en större renovering. Det här blir första gången det hålls en dryckesfestival i lokalen.

 

– Amiralen bjuder än idag, 85 år efter invigningen, på många av de klassiska dragen från förr, men i en varsamt renoverad och moderniserad version. I och med flytten kan festivalen för första gången också stoltsera med en uteservering för mat och dryck vilket vi tror blir ett bra komplement för ett lättöverskådligt festivalområde inomhus, säger Glenn Pålsson som tillsammans med Erik Frithiof och Robert Andersson arrangerar festivalen.

 

På uteserveringen kommer det, förutom öl, också att finnas flera olika foodtrucks.

 

– Här finns en engagerad krögare och vi ser fram emot att kunna erbjuda en helt annan standard när det kommer till maten, fortsätter Glenn Pålsson.

 

Amiralen är mindre än Slagthuset vilket också innebär att man drar ner på antalet utställande bryggerier, från 100, till mellan 60 och 70 stycken.

 

– Som alltid är det vi i arrangörsgruppen som väljer ut vilka bryggerier som blir inbjudna, vi har inte direkt någon anmälningsfunktion. Vi vill främst ha en bra geografisk spridning över hela Sverige, vi vill erbjuda en hög kvalitet på ölen och vi vill gärna att de som representerar bryggerierna på plats är fina och trevliga människor som gör gästens upplevelse till något extra. Det är våra kriterier, lite slarvigt sammanfattade, säger Erik Frithiof.

 

Totalt hoppas man på att kunna locka 3 600 besökare till tre pass under två dagar. Förra året gick man från två dagar till en, men där backar man nu.

 

– Med nya lokalen kändes det naturligt att återgå till ursprungskonceptet med en tvådagarsfestival. Det öppnar dessutom upp för större publik, men vår förhoppning är också att den nya lokalen ska tilltala en ny och bredare publik, säger Robert Andersson.

 

Just nu pågår planeringen för fullt – bland annat för hur de många balkongerna och logerna bäst ska nyttjas. Troligen kommer det både att kunna erbjudas vip-lounger och exklusiva provningar.

 

– Flytten har verkligen gett oss en nytändning och vi tror och hoppas att det blir den bästa festivalen hittills. Många i branschen har det tufft och vi hoppas att det här ska bidra med energi, inspiration men också uppmärksamhet och nya kunder. Vi har också ett nytt ekonomiskt upplägg som kommer att ge en bättre utväxling för bryggerierna, säger Erik Frithiof.

 

Efter förra årets festival var det prat om att festivalen skulle byta stad. Men så blir det alltså inte.

 

– Vi känner oss trygga i Malmö och tycker att staden förtjänar att ha kvar ”sin” ölfestival. Men hittar vi rätt förutsättningar på annan ort så lyssnar vi gärna. Festivalen är en nationell angelägenhet, vilket gör att den skulle kunna vara kringresande i någon form för att ytterligare ta fäste i landet, avslutar Glenn Pålsson.

 

Biljetterna till årets upplaga av Great Swedish Beer Festival släpps den 25 april.