Nu satsar Odd Island på hockeypubliken

Odd Island försöker att hitta en bredare publik och det bland annat genom sport, men även fackmässor.

Först släppte de en öl med fotbollshjälten Glenn Hysén, nu är det dags för Odd Island att charma hockeyfansen också.

Ölet Gött Änna som görs i samarbete med Glenn Hysén har blivit en stor framgång för Odd Island. Och om det går att nå fotbollsfans borde det gå att nå hockeyfans med. Så nu satsar Odd Island på ett samarbete med Scandinavium.

Det innebär att Odd Island kommer att finnas på plats med bryggeriets öl vid tre tillfällen i oktober när Frölunda har hemmamatcher, först i dag torsdag mot Rögle, sen vid matcherna mot Timrå och Djurgården. 

– Vi har pratat ganska länge om det här. Vi tog kontakt med dem för tre års sen just för att det är en sån fantastisk arena och till slut kom vi fram till att vi skulle köra. Men första matchen var den första matchen utan publik förra året, säger Peter Iwers. 

Det blev alltså inget. Men nu när publiken fått komma tillbaka in på arenorna är det dags för ett nytt försök. Och det är förstås inte bara för att Peter Iwers älskar Frölunda. 

– Vi vill kunna erbjuda våra öl som ett komplement till de vanliga ölen som de säljer där och det kändes väldigt rätt för oss. 

Det går att se en trend i hur Odd Island arbetar, där man försöker att nå en bredare publik på olika sätt. Gött Änna och Arvingarna är ett par exempel, men man har även jobbat med Svenska Mässan och varit med på en rad fackmässor och 2020-2021 fick man in sin öl på Liseberg.

– Vi vill synas och lära folk om hantverksöl, det är väl nåt som alla hantverksbryggerier jobbar med, och vi jobbar väldigt hårt med det. Jag tror också att vi har en genomslagskraft som kan locka gemene man och öl med hyfsad hinkabilitet.

Initialt satsar vi på tre tillfällen på Scandinavium för att se hur det känns. Peter Iwers hoppas att det ska utveckla sig till något mer och inte bara hockey.

– Förhoppningen är att det fortsätter när konserterna startar igen så att vi kan fronta Odd Island även då. Det är så vi jobbar med många andra spelställen och Scandinavium borde inte vara så annorlunda.

Han kommer själv att finnas på plats i Scandinavium vid alla de tre tillfällen som nu är aktuella för att prata öl med hockeypubliken. Sen är de andra från bryggeriet med i mån av tid.

– Det är lite som ett gig, först spelar man och sen pratar man musik. Både musik och öl är enkla samtalsämnen som kan förena. Och vare sig du är Frölundafan eller inte, gillar du öl så gillar du att prata om det, säger Peter Iwers, som kan tala med viss erfarenhet om båda ämnena eftersom han förutom att ha ett bryggeri även har ett förflutet i gruppen In Flames.

Med tanke på samarbetet med Scandinavium är tankesprånget sen inte långt till en Frölundaöl från Odd Island. Men det blir nog inget sånt. 

– Jag har försökt, men de tackade nej. De jobbar inte med öl om den inte är alkoholfri tror jag. Men dörren är öppen om de ändra sig, så jag sträcker ut en hand …