Uppsala Brygghus tror på fortsatt utveckling

Bildspel

Bild 2 av 4

Maarten Vanwildemeersch hade full koll även när det blev några glas i händerna.

 

För drygt två år sedan såldes Slottskällan. Det blev också startskottet för Uppsala Brygghus. Nu vill man att alla i hemstaden ska hitta sitt eget favoritöl lokalt.

Det var i början av 2017 som Slottskällans bryggeri såldes till Coppersmith och verksamheten flyttades till Västerås. Men utrustningen blev kvar och Maarten Vanwildemeersch blev också kvar i Uppsala.

– Jag och Nicklas Pihl snackade med Conor Freeney som då sålde vår öl. Vi ville inte flytta och kände att det var ett bra läge att dra i gång något nytt, minns han.

Kunskapen fanns för att komma i gång, men man behövde även ekonomisk support. Då kom man i kontakt med Hans Nilsson, som i dag är en av tre större delägare i bryggeriet. De andra delägarna som ä aktiva i bolaget är Anders Jönsson (VD) och Stefan Öström.

– Jag var intresserad, jag hade ju kuskat runt och druckit öl i många år, säger Nilsson.

Han är också delägare i Taps Beer Bar i Uppsala och de två projekten låg tidsmässigt väldigt nära varandra.

– Första ölen hos Uppsala Brygghus bryggdes samma dag som Taps Beer Bar öppnade, säger Nilsson.

Det bryggs på ett bryggverk på 2000 liter i koppar och det finns rejäl kapacitet när det gäller tankar.

– Vi har 15 olika tankar och kapacitet att brygga runt 700 000 liter öl varje år. Men det ska ju säljas också, säger Nilsson.

– Det känns bra att ha rejäl kapacitet. De flesta startar sina bryggerier med för liten utrustning, säger Vanwildemeersch.

Inriktningen på ölen är sådan att det ska kunna köpas av många. Det bryggs en hel del humligt, men även andra stilar.

– Vi vill ha ett brett sortiment och tanken är att alla i Uppsala ska kunna hitta sin favorit hos oss. Vi vill brygga sådan öl som tilltalar oss själva och då blir det också lite nörderi igen, säger belgaren som hamnade i Sverige under studietiden.

I fjol bryggde Uppsala Brygghus cirka 150 000 liter och förhoppningen är att öka där.

– Vi har en upparbetad säljkanal via Conor som sålt öl länge. Sedan är också Systembolaget viktigt för oss. Vi finns bara på de fem närmaste Systembolagen i Uppsala, men det är en viktig bas för oss. Samtidigt vill vi inte växa för snabbt, allt måste få ta lite tid, säger Vanwildemeersch.

Starten har onekligen varit bra, och det var också vad Hans Nilsson och de andra investerarna trott och hoppats på. Det fanns helt klart en anledning att tro på det här projektet redan från start.

– Det var perfekt med både utrustning och bryggare på plats. Jag tror det kommer att fortsätta utvecklas bra, säger han.