Landet där allt färre väljer lagerölet

Lagerölet säljer inte som förr i Nederländerna. Foto: Pixabay.

Lagerölet tappar mark snabbt på den holländska marknaden. Samtidigt växer försäljningen av alkoholfritt.

 

I Sverige är det mer än 90 procent av all öl som säljs på Systembolaget som är lageröl. För tio år sedan var det just 90 procent av all öl som säljs i Nederländerna som var lageröl.

Men på tio år har mycket hänt. Nu är den siffran nere på 75 procent, vilket är ett tecken på ett växande intresse för olika typer av öl.

– Det finns mycket att välja bland och öl dricks också allt oftare till middagar, kommenterar den organisationen Nederlandse Brouwers förändringen.

Det är också rimligt att tro att mindre hantverksbryggerier tjänar på att det säljs mindre lager. Där bryggs det ofta helt andra ölstilar medan de största bryggerierna, bland annat Heineken har sitt fokus först och främst på lageröl.

Under de senaste tio åren är det också något färre nederländare som dricker öl. Det är bland männen som intresset för maltdrycken sjunkit, medan antalet kvinnor som dricker öl ligger på samma nivå.

Bland unga dricks det mer öl än för tio år sedan och det är också där som en hel del av konsumenterna väljer annat än lager.

– Öl har blivit mer inne, framför allt tack vare de alkoholfria varianterna och specialöl, menar Nederlandse Brouwers.

Ökningen för alkoholfri öl är rejäl. För tio år sedan stod den alkoholfria ölen för 1,5 procent av den totala konsumtionen.

Nu är den siffran uppe på 7,5 procent.