Han vill tredubbla Nils Oscars produktion

Nils Oscars nytillträdda vd Henrik Kihlberg. Foto: Pressbild

Tre miljoner liter öl per år. Det är målet för Nils Oscars nytillträdda vd Henrik Kihlberg. Och God Lager är ölet som ska föra dem dit.

– Nils Oscar har kommit upp i ganska stora volymer och då vill man få till en rationell produktion. Så vi ska fokusera på på några produkter. God Lager är en fantastisk öl som vi ska utveckla genom fler förpackningar och varianter. Den ska bli basen i vårt utbud, säger Henrik Kihlberg.

– Samtidigt förnyar vi varumärket med en ny design och en ny marknadsplan där vi förmedlar det högtidliga som jag tycker att vi är bra på.

Henrik Kihlberg tillträdde 1 juni och hans första uppdrag var att göra en treårsplan som ska ta Nils Oscar från en miljon liter per år till tre miljoner. Förutom fokus på God Lager nämner han även hållbarhet och ekologiska produkter som viktiga faktorer för att nå målet.

På sikt kan Henrik Kihlberg tänka sig att nå ännu längre, även om de nuvarande produktionslokalerna då inte längre skulle räcka till.

– Vi begränsas nu och därför har vi satt målet till att nå tre miljoner liter, men jag tycker att vi har så bra produkter så att vi skulle kunna producera 20 miljoner liter om tio år, säger han.

– Vi brukar ju följa den amerikanska marknaden i allt annat och i USA är volymen av hantverksöl mycket större än i Sverige så varför skulle det inte kunna bli likadant här. Sen om man tänker på de 475 miljoner liter öl som produceras i Sverige och lägger på importen på det så finns det mycket mark att ta.

Men vad händer då med övriga sortimentet och produktutvecklingen om bryggeriet satsar så hårt på en produkt?

– Jag älskar det engagemang och den kunskap om öl som finns hos många hantverksbryggerier, men ibland kan det behöva tillföras marknads- och försäljningskunskap. Man måste göra nischade produkter också, men samtidigt fråga om det finns en marknad för dem. De finns så mycket kreativitet här, men min motfråga när de kommer blir: är det kommersiellt? Då inser de att det kanske inte är det. Då kan vi göra det ändå, bara vi vet om det.

– Jag tror på småskaligheten men vår utmaning är försöka kombinera den med vår situation. Men vi har precis gjort en jättekul investering och köpt in ett pilotbryggeri på 250 liter. Sen öppnar vi en ny restaurang på bryggeriet där man kan prova ölen och även sälja lokalt.

Henrik Kihlberg har inte jobbat i ölbranschen tidigare, på meritlistan finns i stället företag som Strålfors, Postnord och ett medtechbolag. Svaret på vilken öl han dricker själv är inte helt oväntat.

– God Lager ofiltrerad. Jag är nog en lagerkille framför allt. Men det är intressant med smaker och jag är på en resa där fortfarande.