Kunderna har återvänt efter pandemin

I mindre städer har kunderna kommit tillbaka även om Oskar Svanström upplever att de i viss mån flyttat från vardagar till helger. På krogar i Stockholm med stora flöden är trycket inte lika stort som 2019, vilket delvis kan förklaras med att de utländska besökarna inte återvänt fullt ut. Foto: Ronny Karlsson

Svenska kroggäster verkar ha glömt pandemi och restriktioner ganska snabbt. Pubkedjan Bishops Arms är tillbaka på 2019 års försäljningsnivåer.

Med restriktioner som avståndskrav och tidigare stängning slog pandemin hårt mot krogbranschen. Men sedan de sista restriktionerna försvann i vintras har svenskarna återvänt. I alla fall är det var Oskar Svanström på Bishops Arms noterat.

– Det skulle jag säga. Om man ser till helhet så är det som bortblåst, ibland med råge. Tittar man på lokala avvikelser på marknaden så har vissa enheter stärkts, andra försvagats, men i grunden är vi på samma nivå som 2019 igen, säger han.

I stället har han andra bekymmer. Situationen i världen, rekryteringsproblem och inflation är några faktorer som ersatt pandemin som problem.

– Det märks att världen inte är stabil och jag kan ställa mig i kön för de som har bekymmer med personal. Vi har klarat oss, men vi är sårbara. Det är svårt att hitta personal som kan yrket när de går in genom dörren, säger Oskar.

– Vi får lägga mycket mer resurser på att lära upp nya människor och det är inte lätt att hitta folk som vill ge sig in i branschen.

Någon oro för nya restriktioner i höst har han inte. De andra bekymren är värre.

– Oron är för världsläget generellt: brist på varor, inflation … Men jag är optimistiskt lagd, det här blåser undan på något sätt. Det brukar alltid finnas plats i plånboken för puben.

I vintras meddelade Bishops att kedjan skulle ta bort kontanthanteringen. Ett arbete som nu är i stort sett klart och övergången har gått relativt smidigt.

– Det är otroligt svårt att bedöma vad som hänt annars, men på någon marknad eller två kan vi se en liten försvagning som kan kopplas till det. Vi hade en kille som köpte ett presentkort på 20000 kronor dagen innan vi tog bort kontanterna och han bidrar ju inte med omsättning nu …

När Beernews skrev om nyheten var det en del som inte uppskattade det. Men även om de hördes så påverkade det inte så mycket, enligt Oskar Svanström.

– Det var anmärkningsvärt med tanke på hur drevet kom igång hur lite det påverkade. Det hade egentligen varit slugare att inte berätta något utan bara satt en lapp på dörren. Men det är väl lika bra att vara kommunikativ.

En annan förändring genomför Bishops just nu. Kunder på enheter med stora uteserveringar testar beställningsappar.

– Det är något som hänt efter pandemin, vi är mer öppna för systemhjälpmedel. Appen ska komplettera vår normala service för att ta hand om stora flöden.

– Samtidigt försöker vi jobba med samma bemanningsstrategi, så det är ett komplement för att frigöra mer tid för gästerna.