Klosteröl gör succé på digitala provningar

Andreas Fejes har lyckats riktigt bra med sina digitala provningar. Foto: Fredrik Lundqvist

Digitala provningar har varit viktiga när Vreta Kloster Bryggeri växer snabbt. Flera hundra personer följer provningarna som dessutom ger ökad försäljning.

Andreas Fejes står bakom satsningen på bryggeriet som ligger i närheten av Sveriges äldsta kloster. Då blev det naturligt att göra kopplingen till belgisk öl, som också är hans favoritstil.

Med hjälp av digitala provningar har han nått ut över förväntan.

– Jag är jätteöverraskad, men det finns kanske ett uppdämt behov. Det har varit 200 personer uppkopplade och det har nog lågt räknat varit åtminstone 300 personer som deltagit då många sitter fler än en person vid varje skärm. Det är riktigt bra och folk verkar uppskatta det.

Det är fyra öl i belgisk stil som finns med på provningarna och på fredag är det dags igen. Han märker direkt av på försäljningen när det är provning på gång.

– Det påverkar direkt och det är förstås jättekul. Jag startade ju bryggeriet i fjol och har inte kunnat vara ute på mässor och träffa slutkonsumenter. Då är det digitala provningarna en bra lösning, säger Fejes.

I fjol bryggde han cirka 10 000 liter öl, men då var han mer än halva året hemma i garaget och bryggde. Nu har han en egen lokal i Ljungsbro utanför Linköping och produktionen har tagit fart.

– Jag hoppas på att brygga 25 000 liter öl i år och med den utrustning jag har nu har jag kapacitet för 40 000 liter, påpekar Fejes.

Hans fokus på belgiska öl har blivit riktigt lyckat, och han tror att just den satsningen har gjort att han når ut lite bredare.

– Många lokala bryggerier gör en APA eller IPA och når sina lokala kunder. Med de belgiska ölen kan jag nå ut till dom som gillar sådan öl över hela landet. Dessutom får jag bra feedback på ölen.