Läsk och folköl har hållit bryggeriet uppe

Tim Persson på Klackabacken.

Klackabackens Bryggeri såg sin försäljning försvinna när pandemin bröt ut 2020. Ett sätt att möta det var en satsning på läsk. Något som gått väldigt bra enligt gänget på det skånska bryggeriet.

När vi pratar med Tim Persson från Klackabackens bryggeri sitter han i bilen på väg hem från Malmö och Nordic Craft Beer Forum. Med sig har Christoffer Ljunggren och David Stridsman och redan dagen därpå och på lördagen ska de vara tillbaka i Malmö för Great Swedish Beer Festival.

– Det ska bli superkul, det är bara att ta med sig ölen dit, snacka och ha trevligt, säger Tim.

Annars har det inte bara varit trevligt för Klackabacken de senaste två åren. Med hög andel krogförsäljning drabbades de hårt när den biten försvann. Och det samarbete man precis startat med Constant Companion blev inte alls vad det skulle ha blivit av samma anledning.

Så förutom försäljningen på Systembolaget har bryggeriet satsat på två nya områden för att mota pandemins effekter. Läsk är ett av dem.

– Vi hade två sätt att tjäna pengar, det ena var Systembolaget och det andra krävde att folk är ute och rör på sig. Det är inte helt kul att stå med produkter som inte går att sälja någonstans, säger Tim.

– Nu har vi ett nytt varumärke där vi gör ekologisk, naturlig läsk, utan konserveringsmedel och med mindre socker än de stora tillverkarna har.

– Vi såg att det fanns en lucka på marknaden för ekologiskt och småskaligt producerad läsk. Det görs bara av ett fåtal producenter, som kanske inte har så stor produktionskapacitet.

Sodabruket heter varumärket och initialt har det gått bra, enligt Tim. Läsken säljs till restauranger, gårdsbutiker och kaféer.

– Vi har gjort 10000-12000 liter hittills, men skulle kunna göra mycket mer och målbilden är att läsken ska landa på tio procent av omsättningen.

Med tanke på att de räknar med att producera mellan 150000 och 160000 liter öl i år är de redan där vad gäller volymen. Marginalerna för premiumläsken är dock inte så stor som man skulle kunna gissa.

– Det är inte jättebra marginaler, vi använder inte essenser eller aromämnen. I vår hallonsoda har vi 120 kilo ekologisk hallonpuré i tanken. Samtidigt är det inte någon skatt på det så marginalerna hamnar nog som ölen på sista raden.

Folköl är en annan produkt som hjälpt Klackabacken att överleva krisen.

– Gårdförsäljningen har varit stor och väldigt viktig för oss. När vi haft dåliga månader har vi kunnat dra igång folkölsförsäljningen. Den har inte räddat oss helt, vi hade kunnat reda oss utan den, men det är en viktig del. Framför allt tack vare marginalerna vi får när vi kan sälja utan mellanhänder och får pengarna direkt i stället för att vänta på att fakturor ska betalas.

– Nästa sommar är planen att ha en anställd som dels hjälper till i produktionen, men dels också ansvarar för att hålla gårdsförsäljningen öppen en eller två dagar i veckan.

Nästa år är det också dags för något annat de väntat på ett par år nu. Klackabacken Beer Fest ställdes både 2020 och i år. Men 20 augusti 2022 ska den bli av.

– Ja, förutom att servera på Great Swedish Beer Festival i helgen ska vi ragga bryggare som är sugna på att komma. Vi vill ha lite nytt underlag och sprida ut det mer geografiskt, avslutar Tim.