Kan vi inte bara få tycka lite olika ibland?

Bojkotta eller inte? Oavsett vilket behöver vi lära oss att vi kan tycka olika. Foto: Montage.

Vad är rätt och vad är fel när det gäller MBCC? Ja, kanske är det inte det viktigaste. Kanske handlar det mer om att respektera varandras beslut.

Vi tar det direkt. Det är ALDRIG okej med trakasserier. Det är aldrig okej när någon far illa på sin arbetsplats och det är arbetsgivarens ansvar att dels förhindra att det sker, dels ta tag i saker om det sker.

Nu har danska Mikkeller hamnat i blåsväder och inför deras stora ölfest i helgen har avhoppen varit många. Är det rätt eller fel?

Mitt svar är att alla som tänkt igenom det hela och tagit ett beslut har gjort rätt. Det finns bra argument för båda sidor.

För oss på Beernews är det ingen tvekan om att vi åker till Köpenhamn. Dels för att skriva om festivalen, men också för att skriva om den uppkomna situationen.

Det här är inte första gången som bryggerier hamnar i blåsväder på grund av trakasserier. Efter Brienne Allans efterlysning på Instagram i våras var det flera hundra personer som berättade om obehagliga saker som hänt ute på bryggerier och festivaler. Det ledde till en hel del personalförändringar på hyllade och framgångsrika bryggerier.

Det är både sorgligt och upprörande att de här traksasserierna sker, men tyvärr inte speciellt förvånande. Under metoo lärde vi oss att de här problemen är mycket större än vi kanske hade vetat om.

Men jag ser också andra saker hända i samband med sådana här saker. Inte minst i sociala media.

Vissa är idioter för att de bojkottar, andra är idioter för att de inte bojkottar. Så låter det i alla fall i kommentarsfälten i sociala media.

Jag har förstått att det till och med finns bryggerier som inte känner sig bekväma med att säga hur man faktiskt ska göra, eftersom det riskerar att leda till en riktig shitstorm i sociala media, oavsett vad man bestämmer sig för.

Det är inget av bryggerierna som var inbjudna till MBCC som tycker det är okej med trakasserier, jag är helt övertygad om det. Men vi måste försöka att inse att vi faktiskt kan ha olika åsikter, olika lösningar, och ändå respektera varandra.

Sociala media bidrar helt klart till en polarisering som inte alls är bra. Den skadar den här ölbranschen som haft så mycket nytta av att samarbeta, att brygga öl tillsammans och ha trevligt tillsammans på olika evenemang.

Det har varit en viktig framgångsfaktor inte minst i Sverige där bryggerier kunnat lyfta varandra.

Jag vet faktiskt inte tillräckligt mycket för att kunna säga om Mikkeller gjort tillräckligt efter att de här trakasserierna skett. Troligen gjorde man inte det. Men jag lovar att man efter det här kommer att ha den frågan väldigt högt på sin prioriteringslista under lång tid framöver. Det kommer även många andra bryggerier att göra. På så sätt har hela den här debatten varit nyttig.

Men det vi också behöver lära oss är att hantera tuffare situationer utan att låta det söndra den rörelse som finns när det gäller modern öl och mindre bryggerier.

Ni som varit med ett tag minns hur det var för ett antal år sedan, med gemenskap och vänskap och en rad olika samarbeten.

Jag säger inte att den har försvunnit, men det krävs nog en del jobb för att låta den leva vidare. Det samarbetas fortfarande, och Sveriges Oberoende Småbryggerier har lyckats väldigt bra med att samla de mindre bryggerierna inför kommande utmaningar.

Det är ett gott tecken. Jag är nämligen övertygad om att de mindre bryggerierna behöver varandra, inte minst om det börjar blåsa snålt. Och inte bara bryggerierna, här behöver även barer och konsumenter finnas med.