Jesper besviken på gårdsförsäljningen

Jesper Jemtehed svarar på våra enkätfrågor. Foto: Ronny Karlsson.

Jesper Jemtehed på Jemtehed&Brande är inte imponerad av utredningen av gårdsförsäljning. Det och mer berättar han om i vår enkät

Vad var det bästa med 2021 på ditt bryggeri?

– He he he… Det bästa? Vi har haft rätt skoj. Nånstans så gör vi det här för att det är roligt, och för att folk ska uppskatta det vi gör. Och det tycker jag vi lyckas med. Även om världen är knasig så tuggar vi på. Gasar när det behövs, bromsar när det krävs. Vi har under året haft flera roliga samarbeten. Vi har gjort rocköl med Electric Boys, vi gör sprit med Vattudalen Whisky och vi gör ost med Osterian som kommer släppas runt påsk. Sen släppte ju samhället upp lite i somras så det va jäkligt skönt, att man fick känna livet återvända lite, på det personliga planet hann man både med en resa till Bamberg och till Prag, otroligt givande för själen. Men, det roligaste är väl alla dessa samarbeten med folk, lära känna andra hantverkare inom andra områden och utvecklas på så sätt.

Vad var det sämsta med 2021 på ditt bryggeri?

– Osäkerheten. Vi som producenter lever i en enormt osäker tid. Vi driver företaget utan anställda och utan att plocka ut någon lön, som så många andra. Vi har inga stöd att räkna med när det gäller vår överlevnad. Vi måste hela tiden försöka sia framtiden vad som kommer komma i form av restriktioner men samtidigt våga gasa så pass mycket att vi hela tiden har nån öl att sälja. Ett spel som är fullständigt omöjligt. Jag stod och tappade tre kubik öl på fat veckan innan jul för att säkra våra kunders önskemål i mellandagarna och så stänger de ner nån dag före jul. Så då får man bromsa. Helt omöjligt att planera, planera budget, planera liv.

Vad skulle ett beslut om gårdsförsäljning betyda för er?

– Efter att ha läst utredningen så blir man lite matt. Det är ju inte egentligen snack om ”gårdsförsäljning” utan mer smakprovsförsäljning. Otroligt konstigt. Jag har full förståelse för att det är en klurig nöt att knäcka men en praktisk tillämpning på det där känns nästan löjlig, och risken blir att folk försöker fuska, utnyttjar all sin uppfinningsrikedom för att komma runt det där med studiebesök för att få sälja. Känns mer som en politisk slå-sig-på-bröstet grej, där de kan säga att de lyckats driva igenom sin fråga, oavsett vad det innebär för branschen. Så kan man säga att man genomfört gårdsförsäljning och hoppas att frågan ska dö. För oss kommer det inte innebära nån större skillnad gissar jag, vi kommer ju inte direkt anställa nån som kan driva runt i bryggeriet och köra nåt random studiebesök ifall det droppar in folk och vill köpa ett par pilsner.

Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2021?

– Helt ärligt så är det väl inget bryggeri som direkt sticker ut tycker jag. Däremot så ser man en klar kvalitetsökning generellt inom den svenska ölscenen. Folk jobbar på och det ger resultat kvalitetsmässigt. Så det känns väldigt hoppfullt.

Vilken ölstil vill du se mer av från svenska bryggerier under 2022?

– I dagsläget så är jag så otroligt trött på allt vad kettle-sour, och neipor heter, ni får ursäkta, he he. Känns så enormt ointressant ärligt talat Så, jag hoppas på en återgång till mer klassiska öl, det har ju redan börjat hända, så mer av det. Men en riktigt bra rököl vore skoj.