Jätteförlust trots snabb omställning

Brewdog hade det tufft under 2020 men förlusten minskades av en snabb omställning till digital försäljning. Foto: Montage.

156 miljoner kronor back. Det blev resultatet för Brewdog under 2020. Men förlusten hade varit betydligt större om man inte lyckats bra med onlineförsäljning.

 

Brewdog har under många år varit en enda framgångssaga. Skottarna James Watt och Martin Dickie började med att lyckas expandera snabbt på den brittiska marknaden och därefter satsade man på Sverige och övriga Europa.

I dag har man verksamhet runt om i världen och cirka 1600 anställda.

Men 2020 blev ett riktigt utmanande år på grund av pandemin. Man noterade ett minus på motsvarande 156 miljoner svenska kronor under året, och till stor del berodde det på att barer runt om i världen tvingades att hålla stängt. Sverige var en av få plats där barerna inte tvingades att stänga helt på grund av pandemilagar.

Men förlusten hade varit klart större om inte Brewdog lyckats bra med att ställa om och sälja öl online.

Där ökade man med 900 procent och hade cirka 750 000 ordrar total under 2020. James Watt menar att omställningen till digital försäljning är den största prestationen som företaget gjort sedan starten 2007.

Han konstaterar också att 2020 var det tuffaste året någonsin för företaget, men att han också känner att företaget aldrig varit starkare än nu.

Trots det tuffa året har man inte lagt ned planerna på att fortsätta expandera med barer och hotell runt om i världen. Cirka 30 olika projekt finns med i framtidsplanerna och där finns bland annat satsningar i Manchester, Milano och Mumbai.

Under ett normalt år har Brewdog cirka 40 procent av sina intäkter från de många barerna. Den digitala omställningen var troligen helt avgörande för att säkra företagets framtid.