I coronatider blir även collabs digitala

Hopfenreiter är en digital collab mellan Poppel, Sierra Nevada, Maisel & Friends, Steamworksbeer Europe, Yankee & Kraut och Hanscraft & Co. Foto: Pressbild

Poppels var nyligen med på en collab med Sierra Nevada och tre andra bryggerier. Men på grund av corona träffades aldrig bryggarna utan allt sköttes digitalt.

– Det går ju inte att resa i de här tiderna och när vi fick förslaget så kände vi att det var en kul grej. Vi har ju haft digitala ölprovningar innan och då kändes det naturligt att testa en digital collab också, säger Daniel Granath på Poppels.

– Det är ju roligare att träffa bryggarna live och hjälpa till lite grand, men vi var delaktiga nu med även om det inte var lika mycket.

Förutom Poppel, Sierra Nevada och organisatören Maisel & Friends deltog även Steamworksbeer Europe, Yankee & Kraut och Hanscraft & Co. Maisel & Friends bestämde maltnotan medan övriga bryggerier valde ut och skickade humle till Tyskland.

– De ville göra en dubbel-IPA och skickade ett grundrecept. Det skulle vara ett humlekomplext öl, så alla vi andra fick välja ut en humlesort.

När Hopfenreiter 2020, som ölet heter, var klart organiserade Maisel & Friends en digital ölprovning där alla deltagande bryggerier hade med en öl. Daniel Granath och Petter Gunnarsson från Poppels deltog.

– Ölet blev precis som de ville. Det var extremt komplext humlemässigt med en rejäl maltkropp. Sen var det väldigt annorlunda när det gick från kall till lite varmare, med helt andra aromer. Vi på Poppels har inte jobbat med så många humlesorter tidigare, som mest har vi två tre olika sorter. Så var det inte här, full on överallt.

Hopfenreiter 2020 säljs inte i Sverige.