Nästa år fyller Svenska Hembryggareföreningen 30 år. Det firar man med ett samarbete med Nils Oscar och bland annat ska ett jubileumsöl bryggas.
Kontakterna mellan föreningen och bryggeriet har funnits genom hela resan och nu sluts cirkeln när man samarbetar på nytt.
– Nils Oscar startades av bryggarentusiaster som var med och grundade SHBF, dessutom var vi sponsor till föreningen redan på 90-talet så det här känns oerhört rätt och roligt, säger Ida Lindberg Klausen, marknadschef på Nils Oscar.
Svenska Hembryggareföreningen firar 30 år under 2020 och har inför detta jubileumsår sökt efter en ny sponsor efter att samarbetet med den tidigare sponsorn har avslutats.
– Vi vill fira stort under nästa år och göra SM i hembryggning till något alldeles extra. Nils Oscars bakgrund och idéer kändes helt rätt för oss, säger Jonas Andersson, ordförande i SHBF.
Dessutom ska de båda parterna skapa ett jubileumsöl under nästa år.
Ölet kommer att vara en bitter i brittisk stil som också var det första vinnarölet från SM i hembryggning 1989 då tävlingen hölls för första gången. Alla som tidigare har varit ordförande i föreningen kommer att bjudas in för att vara med på bryggdagen.
Ölet kommer att släppas i systembolagets exklusiva sortiment den 24 april, och kommer även att finnas på fat på alla pubar i kedjan The Bishops Arms.