Hej, hallå Katarina Westman…

… ölinköpare på Systembolaget som i helgen besökte Mikkeller Beer Celeberation i Köpenhamn. Beernews fångade henne i vimlet och passade på att ställa ett par frågor om festivalen, öltrender och arbetet som ölinköpare.

Berätta, vad gör du här?

 

– Jag är här för att hänga och prova bra öl. Det här är en av Europas bästa ölfestivaler med många fantastiska bryggerier på plats.

 

Har du koll på dem alla?

 

– Nej inte alls, och det är en av anledningarna till att jag är här. Det ligger i mitt jobb att hålla koll på dem och på olika trender. Mycket av det här går ju heller inte att få tag i eller prova i Sverige, eller ens i Europa, så det är ett bra tillfälle.

 

Vad är ditt jobb på Systembolaget?

 

– Jag är en av två ölinköpare och vi har lite olika ansvarsområden, uppdelat både på sortiment och länder. Jag ansvarar för de exklusiva släppen och då gäller det att ha koll både på det klassiska, men också det nya och det som är i ropet.

 

Varför är det viktigt att vara på plats och träffa bryggarna?

 

– Jag tycker det är viktigt att ha huvudet mot rälsen. Jag ska ju ha koll på vad som händer och det är mycket som inte kan kommuniceras via mejl, utan som man istället får reda på genom att vara en del av ett samtal någonstans. Ofta blir det många små saker som tillsammans ger en helhetsbild om hur läget är, och det kan gälla många saker.

 

Besöker du många festivaler?

 

– Nej egentligen inte. Jag försöker att åka på de etablerade festivalerna och de som ska vara de bästa i sitt slag. Men det är svårt att få tiden att räcka till. Det är mycket administration och provning på bolaget också. Jag får de flesta ölen i mitt skåp, så oftast behöver jag inte gå så långt.

 

På Beernews har vi pratat lite om att det släpps många bitters i det tillfälliga sortimentet – är det en favoritölstil för dig?

 

– Det är en favoritölstil hos en viss kategori av öldrickare. Ett tag fick vi genom kundtjänst många klagomål på att det inte fanns tillräckligt många bitters och vi lyssnar väldigt mycket på folk som hör av sig till oss. Så vi har ökat på antalet lanseringar så att också den kategorin som uppskattar de här traditionella stilarna ska få sitt.

 

Okej, så om man känner att något saknas då är kundtjänst en effektiv väg att gå?

 

– Man kan definitivt höra av sig. Önskemålen värderas och vi kollar på om det ligger något i vad den personen säger, om det gör det de så tar vi till oss.

 

Och om du nu tittar in i spåkulan – vad dricker vi om ett halvår?

 

– Troligtvis samma saker som vi dricker idag faktiskt, klassiskt men också hazy-ipa. Jag trodde på västkust-ipan ett tag, att den skulle ta över lite från det hazy, men jag tycker inte att det verkar så. Fruktölen kommer säkert att gå ner lite tror jag. Och sen finns det alltid plats för det klassiska.

 

Slutligen, vilka öl är det som säljer slut snabbast vid exklusiva släppen?

 

– Hazy-ipor, oavsett prisnivå.

 

Läs också: 

• Nu växlar Mikkeller upp igen