Graffitsthlm ger konst och öl i skön förening

Calle ”Klive och Lasse ”Kaos” Hjertstedt ligger bakom designen på burkarna i ölserien Graffitisthlm. Foto: Izabella Englund

Sen några år tillbaka samarbetar Northern Exposure med ett par graffitkonstnärer och resultatet är ölserien Graffitsthlm.

Graffitsthlm är också namnet på en designbyrå som drivs av Calle Winblad och Lasse Hjertstedt. De är sprungna ur graffitirörelsen som Klive och Kaos, namn som i dag även återfinns på ölen i Graffitisthm-serien.

– Projektet går superlångt tillbaka. Runt 2016 jobbade vi med Stränge Bryggeri i Strängnäs. De skulle ha en backdrop till en mässa och då föddes idén att blanda öl med konst, säger Calle Winblad.

Samarbetet resulterade i ett par öl, men Stränge och Graffitsthlm gick ganska snart skilda vägar. Men även Northern Exposure Brewing Company hade kommit in i bilden innan dess.

– Vi gjorde en eller två öl med Stränge, det blev lite av skotten i Sarajevo för det här projektet. Vi kom fram till hur vi ville göra och sen vidareutvecklade vi produkten med Northern Exposure.

Graffitisthlm Kaos #11 är det 21:a ölet i serien.

Vanligtvis ägnar sig alltså Calle Winblad och Lasse Hjertstedt sig helt andra saker än öl och kallar sig konstentreprenörer.

– Vi har rötterna i graffiti och gör allt som går att göra med konst. Vi har våra egna konstkarriärer som Klive och Kaos, men går ihop i Graffitisthlm för att hjälpa företag att ta fram allt från etiketter till att inreda kontor och måla hela hus, säger Calle.

Här är ett par exempel till på öl i serien.

Och även om de har ett ölintresse så är deras del i själva ölen liten, de står för etiketten och Northern Exposure för innehållet.

– Vi är jäkligt bra på att provsmaka och vi har en kommunikation om vad vi tycker om. Men de petar inte i vår konst och vi petar inte i deras öl, säger Calle.

I dagarna släpps en ny öl i serien i Systembolagets lokala sortiment. Det är en New England-IPA, precis som många andra i serien.

– Ölet ska leva upp till konsten, när burken är äkta konst så förväntar sig köparen att ölen är det också, säger Craig Donovan på Northern Exposure.

Kerryn Beattie och Craig Donovan på Northern Exposure. Foto: Privatbild

Han är väldigt nöjd med samarbetet. Varje månad kommer en ny unik öl, med namnet Graffitisthlm Klive eller Graffitisthlm Kaos och ett ordningsnummer.

Den öl som nu släpps heter Graffitisthlm Kaos #11 i och den blir därmed den 21:a ölen i serien. Men någon upprepning med små variationer i ölen är det inte enligt Craig.

– Vi jobbar mycket med recepten, så det är inte samma öl. Konsten är unik varje gång och då ska ölet vara det också.

Varje öl bryggs i en batch på 2000 liter, som finns på hyllorna på Systembolaget och en del krogar ett par månader, men när den är slut så är det slut.

– Det är meningen, de ska ha ett nyhetsvärde och vi ska inte överproducera dem, avslutar han.